Apel o niekorzystanie z podręcznika do HiT

Opublikowano: 29.08.2022
logo-zmp-2.jpg
Podzielając treść Apelu Komisji Praw Człowieka i Równego Traktowania ZMP, Zarząd Związku wyraził stanowisko, że podręczniki szkolne powinny być przedstawieniem obiektywnej, rzetelnej wiedzy, a nie subiektywnych poglądów autora.

Zarząd Związku, obradujący 26 sierpnia na posiedzeniu w Olsztynie, zapoznał się z apelem Komisji Praw Człowieka i Równego Traktowania ZMP, zaadresowanym do samorządów miast, dyrektorów szkół i nauczycieli oraz rodziców.

Podzielając treść Apelu, a ponadto wyrażając stanowisko, że podręczniki szkolne powinny być przedstawieniem obiektywnej, rzetelnej wiedzy a nie subiektywnych poglądów autora, Zarząd przedłożył miastom członkowskim Apel Komisji, prosząc o jego rozważenie oraz rozpowszechnienie.

APEL KOMISJI PRAW CZŁOWIEKA I RÓWNEGO TRAKTOWANIA
ZWIĄZKU MIAST POLSKICH
O NIEKORZYSTANIE Z PODRĘCZNIKA DO HiT

W imieniu Komisji Praw Człowieka i Równego Traktowania Związku Miast Polskich apelujemy o niekorzystanie z podręcznika do nauki przedmiotu „Historia i Teraźniejszość” autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego. Apelujemy również do rodziców o niekupowanie tego podręcznika.

Podręcznik ten jest nienaukowy, propagandowy, wykluczający, szerzy niechęć wobec określonych grup społecznych, a nadto jest pełen błędów merytorycznych, logicznych, leksykalnych i składniowych, a także uproszczeń i półprawd. Tytułem przykładu wskazujemy, że we fragmencie dotyczącym zapłodnienia metodą in-vitro autor pisze: „Kto będzie kochał wyprodukowane w ten sposób dzieci? Państwo, które bierze pod swoje skrzydła tego rodzaju produkcje”. To wprost atak i nawoływanie do nienawiści wobec dzieci poczętych metodą in-vitro. Nie wolno o żadnym dziecku powiedzieć, że jest „wyprodukowane”, każde dziecko zasługuje na miłość i szacunek. Albo, autor krytykuje fakt, że w XXI wieku słowo „Murzyn” jest obelżywe i przekonuje, że ruch Black Lives Matter w istocie cechuje się nienawiścią do białych. W podręczniku można przeczytać również, że Polacy powinni postrzegać nacjonalizm jako „bliski patriotyzmowi, a czasem z nim tożsamy”. Ponadto, książka sugeruje, że rodziny jednopłciowe, tworzone przez osoby o orientacji innej niż heteronormatywna, są nienormalne w znaczeniu patologicznym, co jest sprzeczne z aktualną wiedzą naukową. Autor tym samym wygłasza swoje poglądy, a nie przekazuje wiedzy. Są to poglądy radykalne, ksenofobiczne i wykluczające. Nie zgadzamy się, aby taki przekaz był oficjalnym przekazem państwa polskiego w ramach systemu edukacji publicznej!

Szkoła ma przekazywać wiedzę, rozwijać talenty, pokazywać wzorce, uczyć też szacunku do drugiego człowieka. Podręcznik, który jest pełen treści nieprawdziwych, szkalujących grupy ludzi, ma walor głównie propagandowy i indoktrynujący, a nie naukowy. Nie powinien nigdy znaleźć się w rękach uczniów i nauczycieli.

Pomimo faktu, że podręcznik autorstwa W. Roszkowskiego jest jako jedyny dopuszczony przez MEN, nauczyciele przedmiotu Historia i Teraźniejszość mogą realizować podstawę programową w oparciu o materiały własne.

w imieniu Komisji Praw Człowieka i Równego Traktowania Związku Miast Polskich
Magdalena Czarzyńska-Jachim – przewodnicząca Komisji
Marta Mazurek – wiceprzewodnicząca Komisji
Agata Wierny – wiceprzewodnicząca Komisji
Szymon Chojnowski – wiceprzewodniczący Komisji
Bartłomiej Ciążyński – sekretarz Komisji

Partnerzy