Biblioteki i lokalne partnerstwa na rzecz integracji i włączenia migrantów – wystartował nabór

Opublikowano: 04.12.2024
Biblioteki.png
Ruszyła rekrutacja do projektu LiBri, w którym wsparcie otrzymają partnerstwa bibliotek, samorządów oraz innych współpracujących organizacji w tworzeniu lokalnych strategii integracji osób z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa.

Jednym z największych wyzwań, z jakimi mierzą się obecnie społeczeństwa europejskie, w tym Polska, jest integracja osób z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa. Dynamiczne zmiany w strukturze społecznej, powodowane przez migracje, wymagają przyjęcia nowego, strategicznego podejścia w organizowaniu usług skierowanych do wszystkich osób tworzących lokalne społeczności. W strategii migracyjnej Polski pt. „Odzyskać kontrolę. Zapewnić bezpieczeństwo. Kompleksowa i odpowiedzialna strategia migracyjna Polski na lata 2025-2030”, przyjętej przez rząd RP w październiku 2024 r., podkreślono rolę współpracy trzech aktorów instytucjonalnych: rządu, samorządów i organizacji pozarządowych w planowaniu działań integracyjnych. Świadome działania, poparte głęboką refleksją, ale i zaangażowaniem osób będących częścią wspólnoty lokalnej, mogą pomóc w zbudowaniu relacji opartych na wzajemnym rozumieniu, szacunku i zaufaniu.

Projekt LiBri jest próbą odpowiedzi na wymienione wyżej wyzwania i potrzeby. Jego celem jest pomoc w opracowaniu i wdrożeniu lokalnych strategii, które – korzystając z doświadczeń i potencjału bibliotek publicznych – będą wzmacniać procesy integracji osób z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa spoza Unii Europejskiej (tzw. obywateli państw trzecich).

Więcej informacji o projekcie

Do kogo skierowane jest zaproszenie?

Do udziału w projekcie zaproszone są partnerstwa lokalne, w skład których wchodzą biblioteki publiczne, jednostki samorządu terytorialnego (gminy lub powiatu) oraz organizacje pozarządowe, grupy nieformalne działające lokalnie z osobami z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, a także wszystkie inne osoby, dla których integracja lokalnych społeczności z grupami mniejszościowymi (oraz społeczności z grupami) jest ważna.

Na etapie rekrutacji do projektu partnerstwo powinno się składać z co najmniej dwóch podmiotów – biblioteki publicznej i jednostki samorządu terytorialnego.

Projekt oferuje:

  • wsparcie eksperckie (w tym szkolenia, analizy powstających dokumentów i konsultacje) dla każdego partnerstwa biorącego udział w projekcie, na każdym etapie pracy nad lokalną strategią / planem integracji;
  • materiały do pracy nad strategią (w tym przewodnik dla lokalnych partnerstw z opisem metodologii pracy, wytycznymi i szablonami dokumentów);
  • warsztaty strategiczne (w formie webinarium oraz spotkań stacjonarnych dla osób reprezentujących każde partnerstwo);
  • lokalne hackathony (w postaci otwartych konsultacji społecznych wypracowanych elementów strategii);
  • wizyty studyjne (w miejscowościach z pozytywnym doświadczeniem we wdrażaniu strategii integracyjnych);
  • indywidualną opiekę (uwzględniającą specyfikę, sytuację, możliwości i potrzeby środowiska lokalnego, w którym działa partnerstwo).

Więcej informacji o zakresie wsparcia oraz współpracy z partnerstwami w ramach projektu „LiBri” zawiera dokument „Opis przebiegu realizacji projektu”.

Na zgłoszenia partnerstwa mają czas do 24 stycznia 2025 r.

A już 6 grudnia o godz. 12:00 organizowane jest spotkanie informacyjne (webinarium) o projekcie „LiBri”.

Tematy spotkania:

  • jak będzie przebiegała rekrutacja do projektu „LiBri”,
  • wsparcia dla partnerstw w ramach projektu,
  • na czym będzie polegać współpraca nad tworzeniem lokalnej strategii / planu integracji,
  • pytania uczestników

Spotkanie odbędzie się na platformie Zoom. Aby wziąć w nim udział, należy się wcześniej zarejestrować pod adresem:
https://us06web.zoom.us/webinar/register/WN_MlEw-A52SmeXEUdcVQ6Ddg

Partnerzy