Od lat, nie tylko w Bielsku-Białej, słychać narzekania na zaśmiecanie przestrzeni miejskiej reklamami, które nie tylko szpecą miasto, ale poprzez swoją liczbę utrudniają kierowcom widzenie znaków drogowych. To powód, dla którego Rada Miejska Bielska-Białej przyjęła tzw. uchwałę reklamową regulującą zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń; a także ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Celem przyjętych w uchwale zapisów jest:
- ochrona i kształtowanie ładu przestrzennego,
- uporządkowanie przestrzeni publicznej miasta,
- poprawa estetyki i jakości przestrzeni,
- ochrona wyjątkowych walorów krajobrazowych Bielska-Białej, a co za tym idzie także poprawa wizerunku miasta.
Uchwała reklamowa ustala bardzo szczegółowe zasady sytuowania tablic i urządzeń reklamowych dla obiektów o różnych funkcjach, a także dla obiektów małej architektury. Będzie obowiązywała w podziale miasta na dwa obszary, gdzie będą obowiązywały różne zasady i warunki, przy czym te bardziej restrykcyjne dotyczyć będą obszaru I – czyli ścisłego centrum miasta, gdzie występuje najwięcej obiektów zabytkowych, objętych ochroną konserwatorską. Obszar II obejmuje pozostałą część miasta.