Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym

Opublikowano: 30.03.2023
equality.jfif
Równość kobiet i mężczyzn stanowi podstawowe prawo dla wszystkich i zasadniczą wartość każdej demokracji. Aby to mogło zostać osiągnięte, musi być nie tylko uznane prawnie, ale także skutecznie stosowane we wszystkich aspektach życia

Jak narodziła się Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym?

W 2004 roku Komisja Europejska wsparła ambitny projekt zainicjowany przez Radę Gmin i Regionów Europy (CEMR) - opracowania portretu wirtualnego miasta, w którym równość płci jest w pełni osiągnięta. Poprzez wskazanie przykładów różnych stosowanych metod, CEMR dostarczył władzom lokalnym i regionalnym konkretnego narzędzia, w jaki sposób mogą pracować na rzecz równości. Rezultatem projektu było wydanie broszury Miasto dla równości, w której zebrano przykłady dobrych praktyk z około stu europejskich miast i gmin w jedenastu dziedzinach.

W trakcie realizacji projektu okazało się, że brakuje ekspertyz i instrumentów umożliwiających tworzenie globalnych polityk równości płci na poziomie lokalnym i regionalnym.

Kiedy Miasteczko Równości zostało już praktycznie utworzone, CEMR zachęcił władze lokalne i regionalne do podjęcia kolejnego kroku w urzeczywistnianiu tej idei poprzez podjęcie zobowiązania politycznego. W ten sposób narodził się pomysł stworzenia Europejskiej Karty Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym.

Czym jest Karta?

Karta została opracowana przez CEMR we współpracy z partnerami i krajowymi stowarzyszeniami władz lokalnych i regionalnych z Europy. Rezultatem tej współpracy jest pogodzenie różnych wizji równości w Europie i podsumowanie propozycji wszystkich uczestników projektu (około setki przedstawicieli lokalnych i regionalnych). Co więcej, Karta uwzględnia różne kompetencje władz lokalnych i regionalnych w Europie. Została zainicjowana w 2006 roku. Przyjęło ją już ponad 1800 samorządów lokalnych i regionalnych z 36 krajów europejskich, w tym z Polski.

Podpisując Kartę, podmioty lokalne i regionalne podejmują silne i formalne zobowiązanie publiczne do przestrzegania zasady równości i wdrażania polityki i konkretnych działań we współpracy z instytucjami i organizacjami na swoim terytorium. Dokument proponuje konkretne metody, dzięki którym można dążyć do równości kobiet i mężczyzn w różnych dziedzinach życia: udziału w życiu politycznym, zatrudnieniu, usługach publicznych, planowaniu przestrzennym itp.

Karta jest instrumentem określającym prawa, ale nie jest wiążąca. CEMR jest świadomy, że realizacja wszystkich celów nakreślonych w Karcie jest bardzo wymagającą pracą, dlatego też zaleca sygnatariuszom stopniowe wdrażanie Karty i określenie priorytetowych obszarów interwencji.

Dlaczego warto podpisać kartę?

Równość kobiet i mężczyzn stanowi podstawowe prawo dla wszystkich i zasadniczą wartość każdej demokracji. Aby to mogło zostać osiągnięte, musi być nie tylko uznane prawnie, ale także skutecznie stosowane we wszystkich aspektach życia: politycznym, gospodarczym, społecznym i kulturalnym.

Władze lokalne i regionalne, jako najbliższe obywatelom sfery sprawowania rządów, są najlepiej przygotowane do walki z utrzymywaniem się i powielaniem nierówności oraz do promowania prawdziwie egalitarnego społeczeństwa. Dzięki swoim kompetencjom i współpracy z wieloma podmiotami lokalnymi mogą podejmować konkretne działania na rzecz równości kobiet i mężczyzn.

Podpisanie Karty: co to konkretnie oznacza?

Sygnatariusz zobowiązuje się do podjęcia następujących kroków w celu wdrożenia postanowień niniejszej Karty:

  • w rozsądnym terminie (nie dłuższym niż dwa lata) od daty jej podpisania, opracowania
    i przyjęcia Planu Działań na rzecz Równości, a następnie jego wdrażanie;
  • określenia celów, priorytetów, harmonogramu, środków oraz zasobów w ramach Planu Działań na rzecz Równości, które planuje się uruchomić, aby wprowadzić w życie Kartę i jej zobowiązania;
  • jeśli Sygnatariusz posiada już Plan Działań na rzecz Równości, dokona jego przeglądu, aby upewnić się, że odnosi się on do wszystkich istotnych kwestii wynikających z Karty;
  • przeprowadzenia konsultacji przed przyjęciem Planu Działań na rzecz Równości, a po jego przyjęciu szerokiego rozpowszechniania;
  • regularnego publicznego informowania o postępach we wdrażaniu Planu;
  • weryfikowania Planu Działań na rzecz Równości, jeśli wymagać tego będą okoliczności;
  • współpracy w ramach ewaluacji wdrażania Karty.

Na dedykowanej tematowi równości kobiet i mężczyzn stronie internetowej Obserwatorium ds. Karty równości kobiet i mężczyzn w życiu lokalnym (http://www.charter-equality.eu), oprócz treści Karty, spisu sygnatariuszy, można znaleźć także praktyczne rady, w jaki sposób podpisać Kartę, jak opracować lokalny plan działania, jak mierzyć jego wdrażanie oraz poznać dobre przykłady praktyk równościowych z całej Europy.

Karta dostępna jest również w wersji polskiej.

***

Załączniki:
Karta_PL

Partnerzy