II tura wyborów samorządowych 2024. Kampania profrekwencyjna dla miast

Opublikowano: 08.04.2024
grafika_21_kwietnia-DOGRYWKA_1.jpg
Pierwsza tura wyborów samorządowych za nami, a w wielu miejscach naszego kraju mieszkańcy już dokonali swojego wyboru. Jednak w dalszym ciągu przed nami „dogrywka” - druga tura wyborów, która odbędzie się 21 kwietnia.

To czas, kiedy mieszkańcy tych miejscowości nadal mają szansę zdecydować o przyszłości swoich społeczności. W tle naszych działań wciąż rezonuje pytanie: „Co byś zrobił/a na swoim miejscu?”.

Refleksja nad frekwencją

Pamiętamy słowa Prezesa Związku Miast Polskich, Zygmunta Frankiewicza: „Samorząd terytorialny stoi zwykle w cieniu krajowej polityki i partyjnych sporów, które przyciągają uwagę mediów. A to właśnie ta część administracji naszego państwa ma fundamentalny wpływ na jakość życia obywateli.” W pierwszej turze wyborów, 7 kwietnia, zaobserwowaliśmy niższą niż oczekiwano frekwencję. Wyniosła 51,99%. Szczególnie młodzież okazała się grupą, która w mniejszym stopniu niż inne wzięła udział w głosowaniu.

Aleksandra Sroka, znana aktywistka młodzieżowa, w swoim wideo zwraca uwagę na potrzebę większego zaangażowania młodych ludzi w życie publiczne:

Co byś zrobił/a na swoim miejscu?

Przed pierwszą turą wyborów Związek Miast Polskich i Unia Metropolii Polskich przygotowały kampanię „Co byś zrobił/a na swoim miejscu?”, która wspierała miasta w zachęcaniu mieszkańców do udziału w wyborach samorządowych i w promocji aktywnych postaw obywatelskich. Przypomnijmy, że Związek Miast Polskich i Unia Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza od lat włączają się w nurt działań zwiększających frekwencję w wyborach i uczestniczenia obywateli w życiu publicznym. Dobrym przykładem była kampania profrekwencyjna środowiska samorządowego „Nie śpij, bo Cię przegłosują” zorganizowana przed wyborami parlamentarnymi w 2023 roku. Przypominamy, że 15 października do urn wyborczych poszło aż 74,38 proc. społeczeństwa.

W pierwszym etapie kampanii „Co byś zrobił/a na swoim miejscu?” miasta aktywnie włączyły się w działania promujące udział w wyborach, wykorzystując przygotowane przez nas gotowe materiały informacyjne i graficzne. Celem kampanii było nie tylko zwiększenie frekwencji, ale również promocja aktywnych postaw obywatelskich i uświadomienie mieszkańcom, że mają realny wpływ na kształtowanie swojego najbliższego otoczenia.

Hasło nadal aktualne

Przed nami druga tura wyborów samorządowych i hasło naszej kampanii pozostaje aktualne. 

Druga tura wyborów samorządowych będzie konieczna m.in. w 60 miastach prezydenckich, na przykład w Częstochowie, Gdyni, Jeleniej Górze, Poznaniu, Przemyślu, Rzeszowie, Tarnowie, Wrocławiu, Toruniu czy Zabrzu. 

Lista miast prezydenckich, w których 21 kwietnia mieszkańcy ponownie pójdą do urn wyborczych - pod tekstem w załączeniu.

Zachęcamy zatem miasta do dalszego wykorzystywania materiałów kampanijnych oraz inicjatyw, które mogą zmotywować mieszkańców do udziału w głosowaniu. Szczególnie teraz, kiedy decyzje w niektórych społecznościach jeszcze nie zapadły, Wasze działania mogą mieć kluczowe znaczenie.

Miasta, w których odbędzie się druga tura wyborów samorządowych zachęcamy do aktywnego promowania udziału w wyborach, korzystając z dostępnych narzędzi i materiałów. Pamiętajcie, że Wasze działania mają ogromne znaczenie dla mobilizacji mieszkańców i mogą znacząco wpłynąć na ostateczne wyniki wyborów. Razem możemy zwiększyć świadomość obywatelską i pokazać, że każdy głos jest ważny.

To czas, aby jeszcze raz zadać sobie i mieszkańcom pytanie: „Co byś zrobił/a na swoim miejscu?” i poprzez udział w wyborach dać na nie konkretne odpowiedzi.

Razem zbudujmy silniejsze i bardziej zaangażowane społeczności lokalne.

Więcej informacji

Załączniki:
grafika_Facebook_II tura_co byś zrobił?
grafika_Facebook_II tura_co byś zrobiła?
grafika_www_co byś zrobił?
grafika_www_co byś zrobiła?
cover_photo_Facebook_II tura
Lista miast

Partnerzy