Komunikat z posiedzenia Komisji Administracji Związku Miast Polskich

Opublikowano: 18.11.2024
kom-adm.png
14 listopada 2024 roku w Warszawie odbyło się pierwsze w IX kadencji posiedzenie Komisji Administracji.

Aktualnie Komisja liczy 46 członków. W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele następujących miast: Barcin, Bełchatów, Białystok, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Hrubieszów, Kościan, Kutno, Łódź, Murowana Goślina, Nowe, Poznań, Rypin, Siemianowice Śląskie, Słupsk, Sosnowiec, Toruń Wałbrzych, Wołomin i Żary.

W imieniu Zarządu Związku Miast posiedzenie Komisji otworzył członek Zarządu ZMP, prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz (opiekun Komisji Administracji z ramienia Zarządu Związku), który omówił zasady współpracy Komisji z Zarządem i regulamin Komisji. Po omówieniu spraw proceduralnych i organizacyjnych przeprowadził wybory przewodniczącego Komisji. Na funkcję przewodniczącej Komisji wybrana została Joanna Stypułkowska, sekretarz Miasta Wałbrzycha. Dalszą część obrad poprowadziła przewodnicząca, na wniosek której Komisja wybrała zastępców przewodniczącej: Łukasza Postaremczaka, sekretarza Miasta Kościana, Olgę Ludwiniak, Naczelnik Wydziału Organizacji Urzędu w Wołominie, i Łukasza Kapustkę, radnego Poznania. Funkcję sekretarza komisji powierzono Zbigniewowi Lorkowskiemu, zastępcy burmistrza miasta Nowe.

Po wyborze prezydium Komisji bieżące prace legislacyjne omówił Adam Ostrowski – asystent Prezesa Związku do spraw legislacyjnych, a Łukasz Oryszczak pełnomocnik Prezesa Związku ds. kontaktów z miastami przedstawił propozycje współpracy z osobami zajmującymi się legislacją w Biurze Związku. Omówił również narzędzie do opiniowania projektów aktów prawnych umieszczanych na stronie Związku (w zakładce „Strefa dla miast”) i poprosił członków Komisji o opiniowanie zamieszczanych tam projektów.

Komisja sporządziła plan pracy na przyszły rok, uznając za priorytetowe następujące zagadnienia: 

  • e – doręczenia; 
  • przegląd funkcjonalności przepisów ustawy o samorządzie gminnym, w tym: oświadczenia majątkowe, interpelacje i zapytania radnych, kontrole radnych; 
  • ustawa o dostępie do informacji publicznej;
  • stawki i zasady wynagradzania pracowników samorządowych; 
  • otwarte dane (standaryzacja danych udostępnianych); 
  • zmiany w Kodeksie Wyborczym; 
  • nieodpłatna pomoc prawna oraz 
  • cyberbezpieczeństwo.

Ten ostatni temat zapoczątkowano na pierwszym posiedzeniu, na którym krótkie wstępne szkolenie pt. „Cyberzagrożenia i cyberbezpieczeństwo. Czy jesteśmy świadomi?” przeprowadzili Panowie Michał Gembal i inspektor Ryszard Piotrowski - eksperci IT AUDIT.

Komisja postanowiła, że kolejne posiedzenie odbędzie na początku przyszłego roku.

(-) Jolanta Hałas
Zastępca dyrektora Biura Związku
Opiekunka Komisji Administracji

Partnerzy