– Poczytujemy sobie to wyróżnienie za docenienie naszego pionierstwa we wdrażaniu autobusów zeroemisyjnych wodorowych – mówiła Magdalena Przybyła, prezes MZK w Koninie. – Po 2 latach testowania i regularnego użytkowania w komunikacji miejskiej autobusu wodorowego wiemy, że jest to ta droga, którą chcemy pójść. Przed nami kolejne kroki.
Przedsięwzięcie pn. „Autobusy wodorowe i elektryczne dla Konina – Zielonego Miasta Energii” będzie zrealizowane w ramach programu „Zeroemisyjny transport zbiorowy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności”. Planowany całkowity koszt przedsięwzięcia został oszacowany na 49 692 000 zł, wsparcie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) to ponad 40 000 000 zł, w tym: wsparcie bezzwrotne – 36 360 000 zł, pożyczka – 4 040 000 zł. Koszty niekwalifikowane stanowi podatek VAT.
Prezes NFOSiGW Dorota Zawadzka-Stępniak podkreśliła, że jest to bardzo ważna umowa dla NFOŚiGW. – Już od jakiegoś czasu realizujemy ogólnopolski program zielonego transportu publicznego. Jego budżet całościowy to ponad 5 miliardów 400 miliardów, natomiast 3 miliardy 400 milionów złotych to pozyskane przez obecny rząd z Krajowego Planu Odbudowy – mówiła w Koninie prezes NFOŚiGW.
– Konin jest pionierem we wdrażaniu niskoemisyjnego transportu, zwłaszcza wodorowego – zaznaczyła minister Paulina Hennig-Kloska. Przypomnijmy, że to właśnie Konin był pierwszym polskim miastem z autobusem wodorowym w komunikacji publicznej. – Konińska umowa jest częścią dużego planu rządu wymiany taboru autobusowego w miastach w całej Polsce. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie środki z Krajowego Planu Odbudowy na tak dużą skalę, na wsparcie miast małych, średnich i dużych. Ten, można powiedzieć, narodowy program wymiany taboru autobusowego w miastach od zachodniej do wschodniej ściany, od północy do południa, będzie oscylował wokół kwoty 3 miliardów 400 milionów złotych i obejmie blisko 1200 autobusów.