– Chcemy, by w perspektywie kilku lat, nastąpiła realna zmiana w tym, jak przemieszczamy się po mieście, abyśmy jeszcze chętniej wybierali autobus, rower i inne ekologiczne środki, a rzadziej jechali własnym autem. To nie tylko kwestia zmniejszenia korków, ale także realna korzyść dla środowiska – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
W przyszłorocznym budżecie Miasto wygeneruje środki na zwiększenie częstotliwości kursowania miejskich autobusów i trolejbusów. Moduł tzw. głównych linii wyniesie w szczytach 15 minut. Docelowo zaplanowano też wzrost częstotliwości niektórych linii do 10 minut.
100 ekologicznych autobusów i linie pospieszne
Jeszcze w marcu zostanie ogłoszone postępowanie przetargowe na zakup 20 autobusów wodorowych o długości 12 metrów. W ubiegłym roku spółka MPK Lublin złożyła wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o dofinansowanie pojazdów napędzanych wodorem. Kwota dofinansowania to 100%, a wartość przedsięwzięcia wynosi 80 mln zł. Wniosek przeszedł już pozytywną ocenę formalną. W planach na ten rok jest również ogłoszenie postępowania na zakup 50 autobusów hybrydowych, które zastąpiłyby spalinowe pojazdy komunikacji miejskiej. Dodatkowo Miasto zakłada zakup 30 pojazdów zeroemisyjnych – autobusów elektrycznych i wodorowych.
– Lublin wyznacza trendy zeroemisyjności. Dzięki inwestycjom w tabor, cztery lata wcześniej niż wymagają tego przepisy ustawowe, nie tylko spełniliśmy, ale przekroczyliśmy o 10% wymagany, 30% próg pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. Nie zmienia to faktu, że nadal planujemy systematyczną odnowę taboru. Takie podejście pozwala na zmniejszenie kosztów eksploatacji i napraw pojazdów, a przede wszystkim zapewnia utrzymanie standardu i jakości świadczonych usług dla pasażerów. Obecnie jednym z kluczowych kierunków rozwoju jest zastosowanie technologii opartych na wodorze i w tym obszarze koncentrujemy swoje działania planując zakupy pojazdów komunikacji miejskiej – mówi Tomasz Fulara, Prezes MPK Lublin Sp. z o.o.
Równolegle, ZTM w Lublinie wdraża drugi etap zmian oferty przewozowej. Zgodnie z zapowiedziami i przyjętym po konsultacjach społecznych harmonogramem działań, uruchomione zostaną 2 zupełnie nowe linie pospieszne. Nowości przyniesie również oferta Lubelskiego Roweru Miejskiego. Od 21 marca użytkownicy miejskiej wypożyczalni będą mieć do dyspozycji 5 elektrycznych rowerów, docelowo, jeszcze w tym sezonie, przybędzie kolejnych 5. W najbliższych latach, m.in. dzięki środkom europejskim, Miasto planuje realizację co najmniej 30 km dróg dla rowerów oraz około 10 km ciągów rowerowych powiązanych z inwestycjami drogowymi, czyli łącznie 40 km nowej infrastruktury dla rowerzystów.