Metrorower, całoroczny i nowocześniejszy, to dzieło Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i firmy Nextbike. Nowy system jest już dostępny dla mieszkańców ośmiu miast, oferując 1860 rowerów i 276 stacji, a więc więcej niż pierwotnie planowano. Docelowo – już latem tego roku – system obejmie 7 tysięcy jednośladów i 924 stacje w 31 gminach.
– Uruchomienie największego w Polsce systemu rowerów miejskich to dla nas kamień milowy. Uzupełnia on istniejący system Transport GZM. Realizując między innymi ideę „ostatniej mili”. Inwestycja nie tylko umożliwi mieszkańcom wygodniejsze poruszanie się po mieście, ale także wpłynie pozytywnie na rozwój lokalnej gospodarki i turystyki. Wierze, że Metrorower ze swoją skalą i innowacjami będzie inspiracją dla innych miast w Polsce i Europie – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.
Na użytkowników systemu czekają rowery IV generacji wyposażone w nadajnik GPS. Oznacza to, że nie ma potrzeby przypinania ich do stojaków (wystarczy zamknięcie blokady O-lock w obrębie stacji), a system pozwala na swobodne przemieszczanie się pomiędzy gminami i pozostawienie roweru na stacji w innej miejscowości, w której działa Metrorower.
Metrorower jako element Transportu GZM pojawił się w już w taryfie, co jest jedynym tego typu rozwiązaniem w Polsce. Jak zapowiedziała Metropolia, wkrótce każdy pasażer posiadający bilet średniookresowy lub długookresowy, od 24-godzinnych do 180-dniowych oraz posiadacz potwierdzonego w systemie Transport GZM prawa do bezpłatnych przejazdów, będzie mógł bezpłatnie korzystać z Metroroweru przez 60 minut dziennie.