O kształceniu zawodowym w miastach małych i średnich

Opublikowano: 09.12.2024
A5.2_Ksztalcenie-zawodowe-2.png
Podczas webinaru zorganizowanego przez ZMP w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Rozwoju Miast omówiono zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty związane z realizacją projektów kształcenia zawodowego.

Kształcenie zawodowe stanowi fundamentalny element strategii rozwoju lokalnych rynków pracy. Webinar rozpoczął się od omówienia podstawowych zasad realizacji projektów kształcenia zawodowego. Prowadzący zaprezentowali kontekst społeczno-gospodarczy, który podkreśla znaczenie tego rodzaju edukacji dla rozwoju lokalnych rynków pracy.

Kolejne bloki tematyczne dotyczyły:

1. Znaczenia kształcenia zawodowego dla lokalnej gospodarki – Przedstawiono, jak kształcenie zawodowe wpływa na rozwój gospodarczy miast oraz jakie korzyści może przynieść.

2. Identyfikacji źródeł danych – Omówiono, jakie dane są niezbędne do prawidłowej analizy rynku pracy oraz jak je zbierać i interpretować. Przedstawiono metody i narzędzia do analizy trendów gospodarczych, zapotrzebowania na umiejętności
i prognozowania przyszłych potrzeb rynku pracy. Podkreślono również znaczenie współpracy z lokalnymi przedsiębiorcami i instytucjami edukacyjnymi w procesie gromadzenia danych.

3. Współpracy w partnerstwie – Podkreślono, jak ważna jest współpraca między różnymi instytucjami i partnerami lokalnymi w kontekście projektów kształcenia zawodowego.

Znaczenie kształcenia zawodowego

Kształcenie zawodowe odgrywa kluczową rolę w redukcji bezrobocia, szczególnie wśród młodzieży i osób wykluczonych z rynku pracy. Jak lokalne samorządy mogą wykorzystać kształcenie zawodowe do wzmacniania lokalnego rynku pracy? Kluczowe jest dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb lokalnego rynku pracy, zidentyfikowanie zawodów, które są najbardziej potrzebne w regionie, wreszcie – dostosowanie programów nauczania w szkołach zawodowych do tych potrzeb. Niezbędne jest promowanie karier zawodowych, a więc ukierunkowanie młodzieży na zawody pożądane na lokalnym rynku pracy. Takie działanie pozwoli zwiększyć ich szanse na zatrudnienie i pozostanie w mieście po ukończeniu edukacji. Nie należy zapominać o instrumentach służących aktywizacji zawodowej. Inicjatywy mające na celu zwiększenie aktywności zawodowej osób nieaktywnych zawodowo, w tym imigrantów, seniorów i kobiet wracających na rynek pracy po przerwie, powinny być stałymi przedsięwzięciami, realizowanymi w środowisku lokalnym.

Podczas webinaru podkreślono, że współpraca z lokalnymi pracodawcami jest kluczowa dla skutecznego kształcenia zawodowego. Szkoły zawodowe powinny na bieżąco konsultować się z firmami, aby dostosowywać się potrzeb rynku pracy. Taka współpraca może obejmować staże i praktyki zawodowe, co umożliwia uczniom zdobycie praktycznych umiejętności bezpośrednio w środowisku pracy. Dobrym rozwiązaniem są wspólne projekty edukacyjne. Tworzenie programów szkoleniowych we współpracy z pracodawcami pozwala na lepsze dopasowanie umiejętności absolwentów do wymagań rynku pracy. Z kolei regularne konsultacje z pracodawcami pozwalają na bieżąco aktualizować programy nauczania, uwzględniając zmiany technologiczne i ewolucję rynku pracy. Dzięki temu uczniowie zdobywają nowoczesne, aktualne umiejętności, które mogą mieć bezpośrednie zastosowanie w ich przyszłej pracy.

Zbieranie i analiza danych

Jednym z najważniejszych aspektów omówionych podczas webinaru było znaczenie diagnozy lokalnego rynku pracy. Przedstawiono metody zbierania danych ilościowych i jakościowych oraz ich interpretację. Kluczowe jest, aby diagnoza była oparta na aktualnych i precyzyjnych danych, co pozwala na identyfikację problemów i potencjałów rynku pracy. Analiza danych pozwala zrozumieć, jakie jest zapotrzebowanie na pracowników ze strony lokalnych pracodawców i jak odpowiada na nie system kształcenia zawodowego, a dzięki temu możliwe staje się dostosowanie planowanych w ramach projektu działań do rzeczywistych potrzeb lokalnej społeczności. Dzięki dokładnej analizie danych można lepiej wspierać procesy planowania karier zawodowych nakierowanych na potrzeby lokalnego rynku pracy. Analiza jest też podstawą wykazania spójności projektu z lokalnymi dokumentami strategicznymi, co ułatwia uzasadnienie działań projektowych w kontekście lokalnych planów rozwoju i strategii.

Prowadzący webinar przekazali uczestnikom praktyczne wskazówki dotyczące źródeł danych, które mogą być użyteczne w analizie lokalnego rynku pracy. Należą do nich:

  • Statystyki urzędów pracy – Dane dotyczące bezrobocia, ofert pracy i zapotrzebowania na konkretne zawody.
  • Badania społeczne – Ankiety i wywiady z mieszkańcami oraz pracodawcami, które pozwalają na zebranie jakościowych informacji o lokalnym rynku pracy.
  • Raporty branżowe – Publikacje i analizy dotyczące konkretnych sektorów gospodarki, które mogą dostarczyć informacje o trendach i prognozach zatrudnienia.

Partnerstwo i współpraca jako klucz do sukcesu

Doradcy podkreślali, jak istotna jest współpraca między samorządami, innymi instytucjami publicznymi oddziałującymi na rynek pracy, instytucjami edukacyjnymi, pracodawcami, organizacjami zawodowymi, agencjami pracy oraz innymi lokalnymi partnerami. Taka współpraca jest kluczowa do efektywnej realizacji projektów kształcenia zawodowego. Zintegrowane działania różnych podmiotów pozwalają na lepsze wykorzystanie zasobów i zwiększają skuteczność realizowanych projektów. Przynoszą też efekt w postaci zwiększenia szans na uzyskanie dofinansowania projektów. Projekty realizowane we współpracy z różnymi partnerami są bowiem często lepiej oceniane przez instytucje finansujące. Partnerstwo i współpraca to klucz do skutecznego wdrażania inicjatyw mających na celu rozwój lokalnej gospodarki.
Wspólne działania umożliwiają realizację bardziej kompleksowych i złożonych projektów, które mają większy wpływ na rozwój gospodarczy regionu.

Podczas spotkania omówiono również przykłady udanych partnerstw, które przyczyniły się do poprawy sytuacji na lokalnym rynku pracy. Wymieniono między innymi:

  • Projekty szkoleniowe z udziałem firm – Programy realizowane we współpracy z lokalnymi przedsiębiorstwami, które oferują szkolenia i staże dla uczniów szkół zawodowych.
  • Inicjatywy samorządowe – Programy wsparcia dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy, realizowane przez lokalne urzędy pracy we współpracy z instytucjami edukacyjnymi
    i organizacjami pozarządowymi.
  • Konsorcja edukacyjne.

Podsumowanie

Podczas webinaru w sposób kompleksowy przedstawiono zagadnienia dotyczące znaczenia kształcenia zawodowego dla lokalnych rynków pracy, metody efektywnego zbierania i analizowania danych oraz konieczność współpracy między różnymi podmiotami. Wskazano również dostępne źródła danych o kształceniu zawodowym młodzieży w mieście oraz o zawodach deficytowych i nadmiarowych. Małe i średnie miasta, które skutecznie wdrożą przedstawione strategie, mogą liczyć na znaczące korzyści, zarówno w kontekście gospodarczym, jak i społecznym. Zachęcamy wszystkich urzędników do zapoznania się z pełnym materiałem webinaru, aby mogli lepiej zrozumieć, jak skutecznie realizować projekty kształcenia zawodowego i przyczyniać się do rozwoju swoich społeczności.

Zachęta do refleksji

Kształcenie zawodowe to nie tylko inwestycja w przyszłość młodych ludzi, ale również w stabilność i rozwój lokalnych społeczności. Warto na nowo przemyśleć, jak dostosować miejskie działania do potrzeb lokalnego rynku pracy i jak wzmocnić współpracę z lokalnymi partnerami, jak zapewnić ciągłość zatrudnienia w kluczowych dla funkcjonowania miasta sektorach usług, jak promować lokalnych pracodawców, jak pozyskiwać nowych uczniów, pracowników i mieszkańców, by wspólnie budować silne i prosperujące miasta.

Więcej informacji

Partnerzy