O świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

Opublikowano: 26.10.2020
opieka_zdrowotna.jpg
Przedstawiciel ZMP rekomenduje negatywną opinię wobec projektu ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Pełnomocnik Zarządu ZMP ds. legislacyjnych. Marek Wójcik, w trakcie posiedzenia Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego 22 października br., przedstawiał uwagi do projektu ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych z środków publicznych. Wskazywał, że zawarte w nim rozwiązania dotyczące planów transformacji pogłębiają skalę nieprzejrzystości działania sytemu ochrony zdrowia w Polsce (nieprzejrzyste zasady odpowiedzialności poszczególnych interesariuszy i zasad finansowania ich działalności). Wnioskował też o zmianę szkodliwych (szczególnie w okresie pandemii!)  zapisów art. 48d ust.1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych z środków publicznych, które pozbawiają samorządy możliwości łączenia środków własnych JST ze środkami NFZ na realizację programów zdrowotnych nie dotyczących świadczeń gwarantowanych.

Ponieważ mimo zapowiedzi wiceministra zdrowia, Sławomira Gadomskiego, że rozważy przyjęcie uwag - projekt nie zawiera postulowanych zmian, przedstawiciel ZMP postuluje, by strona samorządowa Komisji Wspólnej wydała negatywną opinię do projektu. 

- Nigdy nie przedstawiono nam uzasadnienia do wprowadzenia tego złego rozwiązania, a jego skutkiem jest organicznie realizacji programów zdrowotnych, w tym jakże potrzebnych dla ograniczania skutków pandemii - mówił M. Wójcik. - Po przeprowadzeniu w ostatnich dniach wielu rozmów z przedstawicielami kierownictwa resortu, podejrzewam, że potrzebne rozwiązanie blokuje od wielu miesięcy opinia jakiegoś pojedynczego urzędnika w resorcie. Tego typu upór w okresie pogłębiającego się kryzysu pandemii COVID 19 i skutki, jakie może on przynieść, zasługuje na kategoryczne potępienie. Pogłębiające się skutki pandemii powodują, że nie waham się użyć mocnego stwierdzenia – wzywam Ministra Zdrowia do natychmiastowej refleksji, bo stawką jest zdrowie i życie wielu Polaków.

Pełnomocnik Zarządu Związku zwrócił również uwagę na istotny aspekt dotyczący opracowania planów transformacji. Skoro na podstawie propozycji zapisu zawartej w art. 95c. ust. 3 wojewoda przekazuje projekt wojewódzkiego planu m.in.: do przedstawicieli samorządów województwa (jego zdaniem błędnie do marszałka, zamiast do zarządu województwa) oraz konwentowi powiatów danego województwa, to dlaczego na szczeblu krajowym, w art. 95b ust. 3 nie stosuje się analogicznego rozwiązania, kierując propozycję krajowego planu do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (w przeciwieństwie np. do Rady Dialogu Społecznego, z którą ten plan ma być konsultowany). Przypomniał, że zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej, do zadań Komisji Wspólnej należy m.in.:

1) analizowanie informacji o przygotowywanych projektach aktów prawnych, dokumentów i programów rządowych dotyczących problematyki samorządu terytorialnego, w szczególności przewidywanych skutków finansowych;

2) opiniowanie projektów aktów normatywnych, programów i innych dokumentów rządowych dotyczących problematyki samorządu terytorialnego, w tym także określających relacje pomiędzy samorządem terytorialnym a innymi organami administracji publicznej.

- Nie ma więc wątpliwości, że plan transformacji, wprowadzany proponowanymi regulacjami spełnia wymogi zdefiniowane w ustawie o KWRziST. Na tej podstawie stosowne uzupełnienie art. 95b ust. 3 uważam za konieczność wynikającą z obowiązującego prawa - stwierdził przedstawiciel ZMP.

Partnerzy