Co najważniejsze, przedstawiciele organizacji samorządowych pracujący w ramach KWRiST negocjowali ze stroną rządową treść nowelizacji ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelem Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw.
W efekcie tych prac w ww. wymienionym projekcie znalazło się wiele samorządowych propozycji, w tym między innymi:
- uszczegółowienie i dopracowanie regulacji dotyczących nadawania numeru PESEL,
- w kilku przepisach dookreślenie, że zadania realizowane w ramach tej ustawy są zadaniami zleconymi z zakresu administracji rządowej,
- umożliwienie uchodźcom zatrudnienia na stanowiskach pomocniczych i obsługi w samorządowych jednostkach organizacyjnych, oraz na stanowiskach pracy, na których wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i funkcji mających na celu ochronę generalnych interesów państwa,
- zmiany zasad kierowania do centrów integracji społecznej,
obszerny pakiet zmian regulacji dotyczących pieczy zastępczej, w tym zagwarantowania środków na sfinansowanie kosztów obsługi przez powiat zadań związanych z prowadzeniem ewidencji małoletnich oraz kosztów tłumaczeń związanych z wpisem do ewidencji małoletnich, - przesądzenie, że prowadzone przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne szkoły podstawowe dla dorosłych, licea ogólnokształcące dla dorosłych, branżowe szkoły II stopnia oraz szkoły policealne nie otrzymują dotacji na uczniów będących obywatelami Ukrainy,
- zmiany w ustawie o pracownikach samorządowych uelastyczniające możliwość tymczasowego przenoszenia pracownika do wykonywania innej pracy w tej samej lub innej miejscowości,
- przesądzenie, że do rozstrzygania w sprawach związanych z przekazywaniem środków na zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców (40 zł) nie stosuje się KPA.
Dodatkowo na etapie prac legislacyjnych w Sejmie udało się przeforsować kolejne poprawki, o których wprowadzenie postulowały samorządy:
- środki z „korkowego” i „małpkowego” będą mogły być wykorzystywane na udzielanie pomocy uchodźcom (scan poprawki załączeniu),
- zagwarantowanie samorządom środków za obsługę zadań związanych z rozpatrywaniem wniosków o przekazanie środków na zakwaterowanie i wyżywienie uchodźców (scan w załączeniu),
- umożliwienie samorządom realizacji zbiórek z pomięciem przepisów o zasadach prowadzenia zbiorek publicznych (scan poprawki w załączeniu),
- uelastycznienie przepisów dotyczących prawa budowalnego w stosunku do obiektów zbiorowego zakwaterowania uchodźców (scan poprawki w załączeniu),
- przesądzenie, że sprawienie pogrzebu uchodźcy obywatelowi Ukrainy należy do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
- uelastycznienie przepisów dotyczących prawa budowalnego w stosunku do nowych lokalizacji infrastruktury oświatowej (scan poprawki w załączeniu),
- wyłączenie przepisów covidowych zakazujących wykonywania tytułów wykonawczych nakazujących opróżnianie lokalu mieszkalnego (scan poprawki w załączeniu),
- likwidacja zakazu licytacji lokalu mieszkalnego lub nieruchomości dłużnika (scan poprawki w załączeniu),
- umożliwienie refinansowania wydatków poniesionych przez jst na zakwaterowanie według stawek ryczałtowych (scan poprawki w załączeniu),
- usankcjonowanie pracy wolontariuszy wspierających samorządy w wykonywaniu czynności związanych z nadaniem PESEL (scan poprawki w załączeniu),
- dookreślenie uprawienia do składania wniosku o nadanie PESEL w sytuacji osób mających w tym zakresie ograniczenia (scan poprawki w załączeniu).
Równocześnie dziękujemy wszystkim miastom, które zgłosiły uwagi i opinie na temat regulacji dotyczących udzielania pomocy uchodźcom z Ukrainy, a w sposób szczególny zespołowi ekspertów organizacji samorządowych, którzy - nie szczędząc czasu - przygotowywali propozycje tych poprawek.