Poznań - Wodorowe autobusy już wkrótce!

Opublikowano: 28.10.2022
Poznań-autobusy_na_wodór.jpg
25 nowoczesnych Solarisów Urbino 12 hydrogen już w przyszłym roku pojawi się na poznańskich ulicach. Będą to niskopodłogowe, przyjazne środowisku autobusy miejskie o napędzie elektrycznym zasilane wodorem.

- Poznańska komunikacja zbiorowa wkracza w erę wodoru. Niebawem do floty MPK Poznań dołączą autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym, które pełni funkcję "elektrowni" na pokładzie pojazdu. To historyczny moment dla poznańskiego transportu publicznego, który staje się coraz bardziej przyjazny dla środowiska. Jednocześnie jest to kolejny ważny krok na drodze do osiągnięcia neutralności klimatycznej, do której konsekwentnie dążymy, prowadząc i wspierając działania proekologiczne, a także promując takie postawy wśród mieszkańców naszego miasta - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

MPK Poznań - dzięki przyznaniu dofinansowania z programu Zielony Transport Publiczny - zamierza kupić łącznie 25 autobusów napędzanych wodorem. Umowa podstawowa dotyczy 15 pojazdów, 10 kolejnych zostanie zakupionych w ramach prawa opcji. Wszystkie pojazdy będą miały standardową długość 12 metrów.

- To będzie całkowita nowość we flocie MPK Poznań. Mamy wobec tego taboru wielkie oczekiwania i jestem przekonany, że znakomicie spełni on swą rolę - mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań. Wyjaśnia, że zasięg autobusów wodorowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym, autobusy nie wymagają zatem ładowania na końcówkach tras i będą mogły być wykorzystywane na wszystkich liniach komunikacyjnych obsługiwanych przez MPK Poznań. - Zakup przybliża nas również do spełnienia nałożonych norm w zakresie elektromobilności. W 2028 roku zeroemisyjne powinno być 30 procent naszego taboru autobusowego. Obecnie to 18 proc., a po dostawach "wodorowców" będzie to około 25 proc., bo wraz z dostawami bezemisyjnych pojazdów wycofywane z ruchu liniowego są pojazdy spełniające najniższe wymogi dotyczące emisji zanieczyszczeń.

Zamówione przez MPK Poznań modele to Urbino 12 hydrogen. Każdy z pojazdów napędzany będzie wyłącznie energią pochodzącą z wodoru, przetwarzaną na prąd w ogniwie paliwowym. Urządzenie funkcjonuje jak mała elektrownia na pokładzie pojazdu, czerpiąc paliwo ze zbiorników na wodór umieszczonych na dachu. Reakcja chemiczna zachodząca w ogniwie jest niezwykle czysta, jedynymi produktami ubocznymi są bowiem woda i ciepło. Pojazd jest więc całkowicie bezemisyjny w miejscu użytkowania. Przy wszystkich zaletach napędu elektrycznego autobusy wodorowe charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem. W praktyce autobus może pokonać minimum 350 km na pełnych zbiornikach, a proces ich napełniania w zależności od infrastruktury, zajmuje około 10 minut.

Więcej informacji

Partnerzy