Przypomnijmy, że na spotkaniu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego z 30 listopada br. przedstawiciel Związku Miast Polskich zaproponował trójstronne spotkanie (przedstawicieli strony samorządowej oraz właściwych ministerstw). Jego celem jest wyjaśnienie spornych kwestii, np. problemu niezgłaszania się przedsiębiorstw energetycznych, których dominującym właścicielem jest Skarb Państwa - do przetargów ogłaszanych przez JST na sprzedaż energii elektrycznej. O ustaleniach ze spotkania będziemy informować.
Gaz
Ponieważ w parlamencie trwają pilne prace nad rządowym projektem ustawy o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu prosimy o jak najszybsze zgłaszanie do niego uwag na adres:
marek.wojcik@zmp.poznan.pl
Projekt zamieszczamy poniżej. Poprawki zostaną zgłoszone na etapie prac senackich.
Projekt ten - niezgodnie z prawem - nie był konsultowany z KWRiST. Dotyczy on kontynuacji w 2023 r. ochrony odbiorców indywidualnych, a także odbiorców realizujących ważne zadania z zakresu użyteczności publicznej. Jednocześnie wprowadza ekwiwalent finansowy dla przedsiębiorstw energetycznych. Projekt wprowadza też maksymalną cenę za paliwa gazowe na poziomie ok. 200 zł/MWh i zamraża wysokość stawek opłat dystrybucyjnych. Dla najbardziej wrażliwych odbiorców gazu przeznaczonego do celów grzewczych wprowadza dodatkowo mechanizm refundacji poniesionych kosztów podatku VAT (w tym przypadku wiąże się to z zadaniem gmin).
Zapisy projektu nie obejmują wszystkich samorządowych jednostek organizacyjnych (np. obiektów sportowych). Zgłoszony przez przedstawiciela ZMP na KWRIST wniosek, by lista podmiotów objętych maksymalna ceną za paliwa gazowe była zbieżna z listą podmiotów wrażliwych wymienionych w ustawie ograniczającej ceny energii został odrzucony. Dlatego poprawka ta zostanie zgłoszona ponownie w Senacie.
Dodatek węglowy
Na wniosek Związku Miast Polskich resort klimatu i środowiska uzupełnił interpretację (w poradniku zamieszczonym na stronie internetowej ministerstwa) kwestii dotyczących oświadczenia związanego z wydzieleniem lokalu.
Publikujemy odpowiedzi na pytania stawiane przez stronę samorządową:
1.Jaki dokument, dowód jest wymagany w terminie do 30 listopada 2022 r. na potwierdzenie braku możliwości ustalenia odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach o czym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, wprowadzającym zmiany w ustawie z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. poz. 1692 i 1967) ?
- Wnioskodawca, chcąc, aby jego wniosek nie został pozostawiony bez rozpoznania, powinien wykazać się inicjatywą i wskazać organowi, że niemożliwe jest ustalenie odrębnego adresu w terminie do 30 listopada 2022 r. – że jego przypadek powinien być rozpatrywany zgodnie z nowymi przepisami i powinien być wobec niego przeprowadzony wywiad środowiskowy.
Inicjatywa wnioskodawcy (podjęcie kroków formalnych, prowadzących do wydzielenia odrębnego adresu) powinna być wyrażona poprzez przedstawienie np. zaświadczenia o samodzielności lokalu lub kopii złożonego wniosku o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu, czy też kopii wniosku o nadanie numeru porządkowego. Dowodem takim może być również oświadczenie wnioskodawcy, o niemożliwości ustalenia w terminie do 30 listopada 2022 r. odrębnego adresu.
2.Czy trzeba żądać od wnioskodawców potwierdzenia o wystąpieniu o nadanie nowego adresu czy wystarczy tylko ich oświadczanie, że do dnia 30.11 nie jest możliwe nadanie nowych adresów chociażby z uwagi na konflikty rodzinne?
- Złożenie przez wnioskodawcę oświadczenia o niemożliwości ustalenia w terminie do 30 listopada 2022 r. odrębnego adresu jest wystarczającą przesłanką do przeprowadzenia przez organ wywiadu środowiskowego.
3.Jak udokumentować brak możliwości wydzielenia adresu - czy wystarczy oświadczenie osoby czy np. kopia wniosku do organu właściwego np. starostwo lub gmina o wyodrębnienie lokalu?
- Podjęcie kroków formalnych, prowadzących do wydzielenia odrębnego adresu powinno być wyrażone poprzez przedstawienie np. zaświadczenia o samodzielności lokalu lub kopii złożonego wniosku o wydanie zaświadczenia o samodzielności lokalu, czy też kopii wniosku o nadanie numeru porządkowego. Dowodem takim może być również oświadczenie wnioskodawcy, o niemożliwości ustalenia w terminie do 30 listopada 2022 r. odrębnego adresu.