Raport: Miasta dla rowerzystów 2023

Opublikowano: 16.06.2023
Raport_Miasta_dla_rowerzystów.jpg
Polskie miasta stają się coraz bardziej przyjazne rowerzystom. Nie możemy jednak mówić o dynamicznie zachodzących metamorfozach, a jedynie stopniowych zmianach – czytamy w raporcie opracowanym dla 20 największych miast Polski.

Bezpieczny rowerzysta, czyli czy idealne miasto istnieje?

Ostatnie lata wyraźnie udowadniają, że polskim miastom zależy na zwiększaniu zainteresowania jazdą na dwóch kółkach zarówno wśród mieszkańców, jak i turystów. Prowadzony jest szereg działań, które mają wpływ na rosnącą popularność zeroemisyjnych środków transportu. Wprowadzane zmiany nie mogą być jednak określane mianem rowerowej rewolucji. Przebiegają raczej stopniowo i powoli, a zdarza się, że poszczególne projekty inwestycyjne realizowane są przez kilka lat. Niemniej, trudno nie zauważyć starań, jakie wkładane są w szerzenie popularności alternatywnych metod komunikacji.

Opracowując ten raport współpracowaliśmy z Sebastianem Gruszką z Fundacji na Rowerze. Wspólnie określiliśmy cechy miasta idealnego dla rowerzystów. Trudno jest z całym przekonaniem stwierdzić, że w Polsce takie miasto się znajduje. W naszym raporcie przeanalizujemy sytuację na przykładzie 20 dużych miejscowości i zobaczymy, które się do tego ideału zbliżają. Różnią się one pod wieloma względami – od wielkości i położenia geograficznego, przez aktualny stan infrastruktury i wielkość budżetu, jakim dysponują, po prowadzoną politykę rozwoju – czytamy na stronie www.centrumrowerowe.pl

W raporcie już drugi rok z rzędu bliżej przyjrzano się następującym miastom:

Warszawa

Kraków

Łódź

Wrocław

Poznań

Gdańsk

Szczecin

Bydgoszcz

Lublin

Białystok

Katowice

Gdynia

Częstochowa

Radom

Toruń

Sosnowiec

Kielce

Rzeszów

Gliwice

Olsztyn

Po kliknięciu na każdy z linków zostaniesz przeniesiony do indywidualnej karty miasta.

Kluczowe bezpieczeństwo na drogach

Dla każdego definicja miasta przyjaznego rowerzystom może być inna i składać się może z różnych elementów. Nawet jeśli wiele z nich będzie wspólne, to każdy rowerzysta może mieć inne priorytety. – stwierdza Sebastian Gruszka z Fundacji Na Rowerze – Wspólnym mianownikiem definicji „miasta dla rowerzystów” powinno być bezpieczeństwo. Jeśli miasto potrafi zadbać o bezpieczeństwo podróżującego w nim rowerzysty, to z założenia jest ono przyjazne.

Nowe drogi rowerowe a budżety miast

Polskie miasta bez wątpienia dążą do stworzenia przestrzeni przyjaznej dla rowerzystów, na co wskazuje zwiększanie środków finansowych przeznaczonych na rozwój i utrzymanie infrastruktury rowerowej. W 2022 wyróżniły się dwie miejscowości, które położyły szczególny nacisk na rozwój infrastruktury dla cyklistów – Kielce i Kraków.

Cały raport dostępny jest TUTAJ.

Partnerzy