Bezpieczny rowerzysta, czyli czy idealne miasto istnieje?
Ostatnie lata wyraźnie udowadniają, że polskim miastom zależy na zwiększaniu zainteresowania jazdą na dwóch kółkach zarówno wśród mieszkańców, jak i turystów. Prowadzony jest szereg działań, które mają wpływ na rosnącą popularność zeroemisyjnych środków transportu. Wprowadzane zmiany nie mogą być jednak określane mianem rowerowej rewolucji. Przebiegają raczej stopniowo i powoli, a zdarza się, że poszczególne projekty inwestycyjne realizowane są przez kilka lat. Niemniej, trudno nie zauważyć starań, jakie wkładane są w szerzenie popularności alternatywnych metod komunikacji.
Opracowując ten raport współpracowaliśmy z Sebastianem Gruszką z Fundacji na Rowerze. Wspólnie określiliśmy cechy miasta idealnego dla rowerzystów. Trudno jest z całym przekonaniem stwierdzić, że w Polsce takie miasto się znajduje. W naszym raporcie przeanalizujemy sytuację na przykładzie 20 dużych miejscowości i zobaczymy, które się do tego ideału zbliżają. Różnią się one pod wieloma względami – od wielkości i położenia geograficznego, przez aktualny stan infrastruktury i wielkość budżetu, jakim dysponują, po prowadzoną politykę rozwoju – czytamy na stronie www.centrumrowerowe.pl
W raporcie już drugi rok z rzędu bliżej przyjrzano się następującym miastom:
Po kliknięciu na każdy z linków zostaniesz przeniesiony do indywidualnej karty miasta.
Kluczowe bezpieczeństwo na drogach
– Dla każdego definicja miasta przyjaznego rowerzystom może być inna i składać się może z różnych elementów. Nawet jeśli wiele z nich będzie wspólne, to każdy rowerzysta może mieć inne priorytety. – stwierdza Sebastian Gruszka z Fundacji Na Rowerze – Wspólnym mianownikiem definicji „miasta dla rowerzystów” powinno być bezpieczeństwo. Jeśli miasto potrafi zadbać o bezpieczeństwo podróżującego w nim rowerzysty, to z założenia jest ono przyjazne.
Nowe drogi rowerowe a budżety miast
Polskie miasta bez wątpienia dążą do stworzenia przestrzeni przyjaznej dla rowerzystów, na co wskazuje zwiększanie środków finansowych przeznaczonych na rozwój i utrzymanie infrastruktury rowerowej. W 2022 wyróżniły się dwie miejscowości, które położyły szczególny nacisk na rozwój infrastruktury dla cyklistów – Kielce i Kraków.
Cały raport dostępny jest TUTAJ.