Rewolucja w ochronie ludności i obronie cywilnej coraz bliżej

Opublikowano: 10.07.2024
civil-protection-2254603_1280.jpg
Po latach pokoju i zaniedbywania spraw związanych z bezpieczeństwem, nadszedł czas, by przygotować społeczeństwo na zagrożenia militarne, głównie ze strony Rosji. KWRiST opiniuje projekt ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej

Trwają intensywne prace nad zaopiniowaniem projektu ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej.
9 lipca spotkał się specjalny zespół, by omówić uwagi zgłoszone przez korporacje samorządowe. Duża część dyskusji dotyczyła finansowania zadań.

- Ważne jest dla nas, ile pieniędzy i na co dostaniemy. Walczymy o to, byśmy mieli zapewnione środki na realizację wszystkich zadań związanych z ochroną ludności - mówił Marek Wójcik, sekretarz strony samorządowej.

Projekt ustawy zakłada, że od 2025 roku na zadania związanie z ochroną ludności i obroną cywilną budżet państwa będzie przeznaczał 0,3 proc. PKB. Powstanie specjalna rezerwa celowa oraz Fundusz Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej. Połowa pieniędzy z Funduszu, czyli 0,15 proc. PKB będzie przeznaczona dla administracji rządowej na zadania związane z obroną narodową, a z drugiej połowy będą mogły korzystać samorządy. Niestety ta połowa środków znowu dzieli się na pół - 50 proc. będzie przekazywane do dyspozycji wojewodów (którzy przekażą je samorządom), a pozostałe 50 proc. pozostanie w dyspozycji ministra spraw wewnętrznych i administracji. To oznacza, że samorządy będą mogły skorzystać z ¼ środków przeznaczonych na zadania związane z ochroną ludności i obroną cywilną. Zadania realizowane z tego Funduszu będą im pokrywane do 100 proc. kosztów.

Strona samorządowa domaga się zapewnienia środków w budżecie państwa na realizację zadań nakładanych ustawą na samorządy. Aby uniknąć nieporozumień, samorządowcy chcą, by art. 128 jasno stanowił, że to w budżecie państwa zapewnia się 0,3 proc. PKB na zadania związane z realizacją ustawy. Obawiają się, że bez tego zapisu w razie kłopotów finansowych, resort finansów odliczy środki wydawane na ten cel przez samorządy i zaoszczędzi pieniądze w budżecie państwa (kosztem JST).

Uwagi merytoryczne dotyczyły szerokiego zakresu zagadnień, od kwestii definicyjnych, przez dublowanie kompetencji różnych kategorii JST po kwestie podziału zadań na własne i zlecone. Podczas blisko 8-godzinnego spotkania omówiono  uwagi zgłoszone przez korporacje samorządowe. Wynikiem dyskusji ma być nowa, ostateczna wersja projektu, którą MSWIA przekaże 11 lipca.

To już ostatnia prosta, bo projekt jeszcze w lipcu zostanie skierowany do parlamentu. Wcześniej musi uzyskać opinię KWRiST oraz akceptację Rady Ministrów. Komisja Wspólna zaopiniuje projekt na dodatkowym posiedzeniu 17 lipca br., po czym prawdopodobnie zostanie on skierowany na Radę Ministrów 23 lipca.

Partnerzy