Rozwój PPP w Polsce - Raport z dziesiątej krajowej wizyty studyjnej

Opublikowano: 12.06.2019
Krak_w-PPP-krematorium.jpg
W modelu partnerstwa publiczno-prywatnego budowany będzie w południowo-zachodnim Krakowie cmentarz i dom ceremonialny. Wcześniej została uruchomiona spopielarnia. Wartość projektu to 24,5 mln zł.

Gospodarzem dziesiątej krajowej wizyty studyjnej 6 czerwca br. był Urząd Miasta Krakowa, który zaprezentował projekt „Postępowanie o udzielenie koncesji na budowę cmentarza w Podgórkach Tynieckich w Krakowie wraz z obiektem ceremonialnym i spopielarnią”
Miasto zdecydowało się na budowę cmentarza ze spopielarnią w formule partnerstwa publiczno-prywatnego w trybie koncesji na terenach, które w planie zagospodarowania przestrzennego były przeznaczone na takiego rodzaju usługi. Przedmiotem koncesji była kompleksowa realizacja inwestycji w postaci zaprojektowania i wybudowania cmentarza w Podgórkach Tynieckich w Krakowie wraz z obiektem ceremonialnym, administracyjnym i spopielarnią za wynagrodzeniem, które stanowi wyłączne prawo do czerpania pożytków z przedmiotu koncesji, tj. opłat pobieranych bezpośrednio od użytkowników.
Na realizatora tego przedsięwzięcia wybrano konsorcjum firm: „Centrum Pogrzebowe” Sp. z o. o., Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „Klepsydra” T. Salski i D. Salska Spółka Jawna; Urciuoli Group’s S.R.L.
Warto podkreślić, że w październiku 2010 r. zaczęło obowiązywać nowe rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Instalacja urządzeń spopielarni zwłok uznana została za inwestycję obojętną dla środowiska i niewymagającą uzyskania decyzji środowiskowej.
Wartość podpisanego kontraktu to 24, 5 mln zł brutto. Czas trwania koncesji to maksymalnie 30 lat z uwzględnieniem liczby dokonanych pochówków i przeprowadzonych spopieleń, przy czym właścicielem terenu i obiektów jest Gmina Miejska Kraków.
Ryzyka w ramach koncesji podzielone następująco:
Podmiot publiczny przekazuje teren inwestycji wraz z dokumentacją przedprojektową i Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego oraz buduje drogę dojazdową klasy D do obiektu, sieć wodociągową wraz z infrastrukturą przeciwpożarową oraz parking.
Podmiot prywatny ponosi koszty zaprojektowania obiektu, pozyskuje wymagane decyzje, finansuje oraz realizuje budowę cmentarza i budynków. Dodatkowo ponosi ryzyko dostępności (zapewnienie określonych w umowie usług zgodnie z obowiązującymi przepisami) oraz ryzyko popytu. Ponosi odpowiedzialność cywilną wobec Koncesjodawcy oraz osób trzecich za powstałe szkody, wreszcie pobiera opłaty z tytułu koncesji, przy czym Koncesjonariusz ma swobodę rynkowego kształtowania cen w zakresie usług kremacji, natomiast w ramach części związanej z funkcją cmentarną ma obowiązek stosować cennik usług ustalony przez odpowiednie organy władzy państwowej czy samorządowej.
Przedsięwzięcie zlokalizowane jest w sąsiedztwie południowej obwodnicy Krakowa, przy węźle autostrady A4 Sidzina, na malowniczo położonych pagórkach, sąsiadujących z południową granicą Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego. Daje to odwiedzającym łatwość dojazdu z różnych stron miasta i jego okolic. Teren inwestycji obejmuje łączną powierzchnię ok. 10 ha, w tym cmentarz ok. 9 ha na 9 tys. miejsc grzebalnych. Podmiot publiczny postawił warunek, aby cmentarz miał charakter kompleksu parkowego wkomponowanego w krajobraz Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, z utrzymaniem naturalnych walorów krajobrazowych terenów otwartych, jako wartościowego elementu tzw. „zielonego pierścienia” Krakowa, z zachowaniem istniejących drzew o znaczących walorach krajobrazowych i z uwzględnieniem tzw. „piątej elewacji” (widzianej z lotu ptaka) w trakcie formowania zabudowy.
Wdrożenie tego przedsięwzięcia rozwiązało dwa istotne problemy gminy: braku spopielarni (zadanie niebędące zadaniem własnym gminy) oraz braku miejsc grzebalnych (zadanie gminy). Obecnie kremacje realizowane są przez partnera prywatnego na wysokim poziomie i w obiekcie, który stanowi wizytówkę poziomu świadczenia usług komunalnych miasta Krakowa. Oprócz tego podmiot publiczny korzysta z wieloletniego doświadczenia partnera prywatnego w realizacji całego spektrum usług pogrzebowych i usług towarzyszących pochówkom, który udostępnia swój know-how i innowacyjne rozwiązania.





Partnerzy