Podczas posiedzenia Senat przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w którym zmienia uchwalony w listopadzie 2016 r. przepis rozszerzający zakres ulg i zwolnień z podatku od nieruchomości stanowiących infrastrukturę kolejową (w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym). Przepis ten jest wadliwie sformułowany, co umożliwia – z wykorzystaniem bezrozumnego orzecznictwa sądów administracyjnych – uchylanie się od podatku przez podmioty gospodarcze nie mające nic wspólnego z transportem kolejowym.
Na przykład jeden z podatników w Oświęcimiu, który ma na terenie działki kawałek bocznicy kolejowej, wystąpił wobec miasta z roszczeniem o zwrot blisko 9 mln zł za lata 2017-2020 i nie zamierza zapłacić podatku za rok 2021 w wysokości ponad 2 mln zł. Społeczność lokalna miasta straci w ten sposób w majestacie złego prawa aż 11 mln zł.
Ministerstwo Infrastruktury, które sprokurowało bez konsultacji z resortem finansów ten fatalny przepis, od ponad roku zwleka z naprawieniem tego legislacyjnego knota, wciąż zgłaszając rozmaite problemy. Mimo rzekomo dobrych intencji przykłada w ten sposób do pospolitego złodziejstwa. Gdyby chodziło o podatek stanowiący dochód budżetu państwa, sprawa dawno byłaby załatwiona…
Do przedstawienia projektu w Sejmie wyznaczono wnioskodawcę projektu ustawy, senatora Zygmunta Frankiewicza, Prezesa ZMP.
Senat wprowadził poprawki do ustawy zmieniającej m.in. zasady opłacania podatku PIT przez niektóre podmioty, przenosząc je do podatku zryczałtowanego, w którym JST nie mają udziału. Tracimy przez to ponad 1,4 mld zł rocznie. Realizując nasz postulat dotyczący rekompensaty ubytku Senat dodał przepis, który zwiększa odpowiednio udziały gmin, powiatów i województw we wpływach z podatku PIT.
Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa. Ustawa była pozytywnie zaopiniowana przez Komisję Wspólną Rządu i ST, ze szczegółowymi uwagami wniesionymi m.in. przez Stargard oraz Warszawę. Senat przyjął większość spośród tych poprawek.
Senat rozpatrzył również kolejną ustawę związaną z przeciwdziałaniem epidemii COVID-19 i jej skutkom. Senat uwzględnił w niej m.in. uzgodnione w ramach Komisji Wspólnej kwestie biegu terminów administracyjnych, przesunięcia terminu uchwalenia budżetu na rok 2021 oraz ograniczenia zwolnienia z opłaty targowej do miejsc wyznaczonych do handlu przez rady gmin. Senat odsunął także na nasz wniosek o pół roku termin wejścia w życie nowych przepisów Prawa zamówień publicznych. W tej ostatniej sprawie sprzeciw zgłaszał UZP, wsparty przez wiceministra rozwoju, ignorując tak oczywiste fakty jak brak części aktów wykonawczych oraz rosnące opóźnienie we wdrożeniu elektronicznej platformy zamówień publicznych.
Senator Zygmunt Frankiewicz przedstawił również Senatowi do rozpatrzenia projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach JST, wprowadzający rekompensaty ubytków gmin, powiatów i województw we wpływach z podatku PIT, które zostały wprowadzone w lipcu 2019 r. (druk senacki 246). Rekompensatę stanowi odpowiedni wzrost udziałów JST we wpływach z PIT. Projekt zostanie omówiony na połączonym posiedzeniu komisji senackich w dniu 10 grudnia br.
Senat odrzucił ustawę korygującą poprzednią ustawę COVID-ową w zakresie wzrostu wynagrodzeń pracowników ochrony zdrowia walczących z pandemią. Nota bene: senator Jan M. Jackowski przypomniał, że Sejm – zgodnie ze swoim regulaminem – mógł sam poprawić swój błąd, czego z nieznanych powodów nie zrobił. Skierował za to do Senatu pasztet, który nazwano „konwalidacją błędu”, zamiast dokonać reasumpcji. Warto tu dodać, że Sejm, oczekując nerwowo na wynik obrad Senatu, jeszcze w tym samym dniu (w sobotę) odrzucił głosami PiS uchwałę Senatu, a Prezydent RP w niedzielę ją podpisał.
Senat we wtorek, 2 grudnia, rozpatrzy także projekt nowelizacji ustaw samorządowych, dotyczący rad seniorów, sporządzony na podstawie petycji obywatelskiej. Komisje senackie poprawiły pierwotną wersję, która zakładała obligatoryjne tworzenie rad w gminach pow. 20 tys. mieszkańców. Ustawa da radom gmin podstawę do finansowania rad seniorów oraz do prowadzenia polityki senioralnej. Ustawa wprowadza podstawę prawną dla rad powiatów i województw do tworzenia rad seniorów.