SENAT DLA SAMORZĄDU

Opublikowano: 30.11.2020
senat-strona.jpg
Na posiedzeniu w dniach 25-28 listopada Senat przyjął kilka ważnych przepisów, stanowiących realizację postulatów środowiska samorządowego. Kontynuacja posiedzenia 2 i 3 grudnia.

Podczas posiedzenia Senat przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, w którym zmienia uchwalony w listopadzie 2016 r. przepis rozszerzający zakres ulg i zwolnień z podatku od nieruchomości stanowiących infrastrukturę kolejową (w rozumieniu ustawy o transporcie kolejowym). Przepis ten jest wadliwie sformułowany, co umożliwia – z wykorzystaniem bezrozumnego orzecznictwa sądów administracyjnych – uchylanie się od podatku przez podmioty gospodarcze nie mające nic wspól­nego z transportem kolejowym. 

Na przykład jeden z podatników w Oświęcimiu, który ma na terenie działki kawałek bocznicy kolejowej, wystąpił wobec miasta z roszczeniem o zwrot blisko 9 mln zł za lata 2017-2020 i nie zamierza zapłacić podatku za rok 2021 w wysokości ponad 2 mln zł. Społeczność lokalna miasta straci w ten sposób w majestacie złego prawa aż 11 mln zł. 

Ministerstwo Infrastruktury, które sprokurowało bez konsultacji z resortem finansów ten fatalny przepis, od ponad roku zwleka z naprawie­niem tego legislacyjnego knota, wciąż zgłaszając rozmaite problemy. Mimo rzekomo dobrych intencji przykłada w ten sposób do pospolitego złodziejstwa. Gdyby chodziło o podatek stanowiący dochód budżetu państwa, sprawa dawno byłaby załatwiona…

Do przedstawienia projektu w Sejmie wyznaczono wnioskodawcę projektu ustawy, senatora Zygmunta Frankiewicza, Prezesa ZMP.

Senat wprowadził poprawki do ustawy zmieniającej m.in. zasady opłacania podatku PIT przez niektóre podmioty, przenosząc je do podatku zryczałtowanego, w którym JST nie mają udziału. Tracimy przez to ponad 1,4 mld zł rocznie. Realizując nasz postulat dotyczący rekompensaty ubytku Senat dodał przepis, który zwiększa odpowiednio udziały gmin, powiatów i województw we wpływach z podatku PIT.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa. Ustawa była pozytywnie zaopiniowana przez Komisję Wspólną Rządu i ST, ze szczegółowymi uwagami wniesionymi m.in. przez Stargard oraz Warszawę. Senat przyjął większość spośród tych poprawek.

Senat rozpatrzył również kolejną ustawę związaną z przeciwdziałaniem epidemii COVID-19 i jej skutkom. Senat uwzględnił w niej m.in. uzgodnione w ramach Komisji Wspólnej kwestie biegu terminów admini­stracyjnych, przesunięcia terminu uchwalenia budżetu na rok 2021 oraz ograniczenia zwolnienia z opłaty targowej do miejsc wyznaczonych do handlu przez rady gmin. Senat odsunął także na nasz wniosek o pół roku termin wejścia w życie nowych przepisów Prawa zamówień publicznych. W tej ostat­niej sprawie sprzeciw zgłaszał UZP, wsparty przez wiceministra rozwoju, ignorując tak oczywiste fakty jak brak części aktów wykonawczych oraz rosnące opóźnienie we wdrożeniu elektronicznej platformy zamó­wień publicznych.

Senator Zygmunt Frankiewicz przedstawił również Senatowi do rozpatrzenia projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach JST, wprowadzający rekompensaty ubytków gmin, powiatów i województw we wpływach z podatku PIT, które zostały wprowadzone w lipcu 2019 r. (druk senacki 246). Rekompensatę stanowi odpo­wiedni wzrost udziałów JST we wpływach z PIT. Projekt zostanie omówiony na połączonym posiedzeniu komisji senackich w dniu 10 grudnia br. 

Senat odrzucił ustawę korygującą poprzednią ustawę COVID-ową w zakresie wzrostu wynagrodzeń pra­cowników ochrony zdrowia walczących z pandemią. Nota bene: senator Jan M. Jackowski przypomniał, że Sejm – zgodnie ze swoim regulaminem – mógł sam poprawić swój błąd, czego z nieznanych powodów nie zrobił. Skierował za to do Senatu pasztet, który nazwano „konwalidacją błędu”, zamiast dokonać rea­sumpcji. Warto tu dodać, że Sejm, oczekując nerwowo na wynik obrad Senatu, jeszcze w tym samym dniu (w sobotę) odrzucił głosami PiS uchwałę Senatu, a Prezydent RP w niedzielę ją podpisał.

Senat we wtorek, 2 grudnia, rozpatrzy także projekt nowelizacji ustaw samorządowych, dotyczący rad seniorów, sporządzony na podstawie petycji obywatelskiej. Komisje senackie poprawiły pierwotną wersję, która zakładała obligatoryjne tworzenie rad w gminach pow. 20 tys. mieszkańców. Ustawa da radom gmin podstawę do finansowania rad seniorów oraz do prowadzenia polityki senioralnej. Ustawa wprowadza podstawę prawną dla rad powiatów i województw do tworzenia rad seniorów.

Partnerzy