12 maja odbyła się konferencja prasowa poświęcona pomocy, jaką miasto oferuje repatriantom, emigrantom i uchodźcom. Na konferencji przedstawione zostały także dwie asystentki międzykulturowe, które rozpoczęły pracę w Sopocie – Mariya Amiroslanova, repatriantka z Kazachstanu mieszkająca w Polsce od 7 lat oraz Olesia Kulakova, pochodząca z Ukrainy, mieszkająca w Polsce od 2 lat. Obie asystentki mają doświadczenia związane z integracją międzykulturową, a także w pracy związanej z adaptacją do nowych warunków dzieci i młodzieży.
Nowo powołane asystentki międzykulturowe będą wspierać dzieci cudzoziemców i repatriantów uczące się w Sopocie. Będą pomagać uczniom w edukacji, wspierać relacje między szkołą a uczniami cudzoziemskimi i ich rodzicami. Obie asystentki rozpoczęły pracę w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Sopocie z początkiem maja.
Miasto od blisko 25 lat pomaga rodakom ze Wschodu, przyjmując repatriantów z Kazachstanu, Ukrainy, Białorusi i Gruzji. W ostatnich miesiącach dołączają do nich rodziny uchodźców politycznych z Białorusi. Wszyscy rozpoczynają w Polsce nowe życie, a w Sopocie znajdują swój nowy dom.
Rozpoczęcie życia w nowym kraju, z innym językiem, jest bardzo trudne – i dla dorosłych, i dla dzieci, które przyjeżdżają ze swoimi rodzicami. Wiąże się z dużym stresem, poczuciem inności, wykluczenia. By temu zapobiegać, migrantom pomaga Urząd Miasta, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Sopocie czy Sopockie Centrum Integracji i Wsparcia Cudzoziemców.
– 25 lat temu sprowadziliśmy do Sopotu pierwszą rodzinę z Kazachstanu. Dzisiaj jest to już 80 osób. Tylko w minionych trzech latach do Sopotu przyjechało 63. repatriantów i uchodźców z Białorusi. W tej dziedzinie nawet w porównaniu z największymi polskimi miastami jesteśmy liderem – mówił na konferencji Maciej Rusek, naczelnik Biura ds. Kontaktów Samorządowych i Repatriacji UM Sopotu.
Do głównych zadań asystentek międzykulturowych będzie należało:
- wsparcie uczniów (w szczególności szkół podstawowych) w edukacji i współpraca z ich rodzicami;
- opracowanie diagnozy potrzeb dotyczących wsparcia takich dzieci i młodzieży w sopockich jednostkach oświatowych,
- budowanie relacji między szkołą a uczniami cudzoziemskimi i ich rodzicami,
- opracowanie informatorów edukacyjnych dla dzieci i rodziców.
Obecnie do sopockich szkół uczęszcza 121 obcokrajowców/repatriantów (w tym do szkół podstawowych - 83, przedszkoli - 25, szkół ponadpodstawowych - 13) z: Rosji, Ukrainy, Białorusi, Kazachstanu, Turcji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Litwy.
W ramach subwencji oświatowej Miasto Sopot otrzymuje środki finansowe, które pokrywają jedynie koszty na realizację 2 godzin tygodniowo zajęć indywidualnych lub grupowych z języka polskiego dla uczniów cudzoziemców/repatriantów. Tymczasem potrzeby są zdecydowanie większe. Dlatego też od kwietnia br. zwiększyliśmy pomoc dla tej grupy uczniów w zakresie nauki języka polskiego i innych zajęć z przedmiotów wyrównawczych. Wsparciem objęto około 40. uczniów.