Rodzice blisko 50% sopockich sześciolatków podjęli decyzję o posłaniu dzieci do pierwszej klasy. To rekordowy wynik w skali województwa i prawdopodobnie drugi w kraju (po Warszawie).
Czynnikami, które zdecydowały o tym sukcesie są działania podjęte już na początku roku: rodzicom umożliwiono zapoznanie się z opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej na temat stopnia gotowości dziecka do edukacji szkolnej, rozbudowano też oferty świetlic w placówkach wzbogacając je m.in. o zajęcia logopedyczne, gimnastykę i dodatkowe godziny nauki j. angielskiego. Dzięki tym rozwiązaniom sopockie szkoły spełnią oczekiwania rodziców najmłodszych pierwszaków i zapewnią bardzo dobre warunki do rozwoju przyszłym uczniom. Dzięki świadomym decyzjom rodziców pierwszoklasistów, sytuacja w sopockich przedszkolach także jest optymalna – każdy rodzic, który w Sopocie złożył podanie w sprawie przyjęcia dziecka 3 – 6 letniego do przedszkola, będzie miał zagwarantowane miejsce od 1 września br. w przedszkolu samorządowym, a jednocześnie wszystkie wolne miejsca w przedszkolach zostały zapełnione. Łącznie w Sopocie do przedszkoli uczęszczać będzie ok. 730 dzieci.
W roku szkolnym 2016/17 do sopockich szkół uczęszczać będzie 135 pierwszoklasistów. Łącznie stworzonych będzie 7 oddziałów, wśród których będą klasy zarówno „mieszane” (6- i 7-latkowie ) jak i jednorodne (tylko 6-latki). Do klas pierwszych zapisało się 49% sześciolatków. Na ten rezultat Wydział Oświaty pracował już od stycznia br. m.in. organizując spotkania z rodzicami dzieci 6-letnich, podczas których prezentował ofertę edukacyjną oraz opiekuńczą poszczególnych szkół.
Od 1 września Sopot wzbogaca ofertę edukacyjną dla dzieci klas pierwszych o możliwość bezpłatnego uczestniczenia w wybranych zajęciach pozalekcyjnych lub świetlicowych. Miasto już do tej pory mogło pochwalić się świetnie przygotowaną bazą edukacyjnej w postaci wyposażonych w najnowsze technologie sal lekcyjnych, odnowionych boisk i wyremontowanych sal gimnastycznych oraz najlepszymi wynikami sopockich uczniów na egzaminach sprawdzających w województwie.
Posyłając dziecko do pierwszej klasy sopockiej szkoły samorządowej rodzic będzie mógł spokojnie zostać w pracy popołudniu dzięki wydłużonym godzinom pracy świetlicy, w czasie których pociecha z pewnością nie będzie się nudzić. Pierwszoklasistom sopockie szkoły zapewnią m.in.: odrabianie lekcji (zadań domowych) z wychowawcą lub nauczycielem, dodatkowe lekcje języka angielskiego (1-2 godziny tygodniowo), dodatkowe zajęcia sportowe, ruchowe (gry i zabawy) prowadzone przez nauczycieli wychowania fizycznego (1-2 godziny tygodniowo) oraz zajęcia logopedyczne i gimnastyki korekcyjnej zgodnie z indywidualnymi potrzebami i zaleceniami.
Co ważne dla rodziców najmłodszych dzieci, we wszystkich szkołach zajęcia odbywają się w godzinach przedpołudniowych, przy czym każdemu maluchowi, którego rodzice pracują, zapewniana jest opieka świetlicowa i szeroka gama zajęć dodatkowych. Szkoły zarówno pod względem lokalowym jak i organizacji zajęć przygotowano dla potrzeby sześciolatków. Klasy będą liczyć maksymalnie 20 - 22 uczniów, a nowoczesne place zabaw i zaplecza sportowe dostosowane są do potrzeb małych dzieci. Będąc w stałym kontakcie z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną wykwalifikowana kadra dba o to, by każdy sześciolatek miał zapewniony komfort i poczucie bezpieczeństwa oraz wachlarz zajęć i aktywności rozwijających jego zainteresowania, pobudzających do rozwoju społecznego i intelektualnego. Wśród zajęć, które spełniają tę rolę są m.in. darmowe, dodatkowe lekcje pływania i żeglarstwa. Także zajęcia pozalekcyjne mają charakter rekreacyjno-zabawowy i poznawczy jednocześnie. Co ważne, wszystkie sopockie szkoły zapewniają opiekę pielęgniarską i stomatologiczną.
„Co ważne w przypadku najmłodszych uczniów, w Sopocie sześciolatki się nie nudzą – szkoły organizują też liczne spotkania z ciekawymi ludźmi, wycieczki, wyjścia do kina, muzeum, na spektakle teatralne czy koncerty. Od pierwszej klasy nasi nauczyciele, stosując różnorodne, aktywne metody i formy pracy, wzmacniają więź emocjonalną z najbliższym otoczeniem dziecka. Zapoznają najmłodszych z legendami, zabytkami, historią Trójmiasta i regionu, uczą pozytywnego myślenia. Pracują indywidualnie z uczniem zdolnym i mającym problemy w nauce, odkrywają talenty, rozwijają zainteresowania i motywują do udziału w konkursach” – tłumaczy Piotr Płocki, naczelnik Wydziału Oświaty UMS.