Stanowisko Związku Miast Polskich
w sprawie kryzysu w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, spowodowanego przez PGW Wody Polskie
Na podstawie informacji od przedstawicieli miast i przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych oraz wniosków Zgromadzenia Ogólnego Związku stwierdzamy nieprzestrzeganie przez PGW Wody Polskie przepisów art. 24 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, w zakresie kryteriów określania taryf za wodę i ścieki oraz trybu i terminów rozpatrywania wniosków. Ma to szczególnie duże znaczenie w czasie destabilizacji sytuacji gospodarczej i bardzo dynamicznych zmian warunków prowadzenia działalności w gospodarce komunalnej.
Obiektywne czynniki wzrostu kosztów zaopatrzenia mieszkańców w wodę odpowiedniej jakości, zwłaszcza regulowane przepisami prawa oraz obowiązującymi wskaźnikami makroekonomicznymi muszą być uwzględniane w całości. Nie wolno również pomijać kosztów odtworzenia, utrzymania i rozwoju infrastruktury, która musi zapewnić ciągłe dostawy wody o odpowiedniej jakości; w innych regulowanych dziedzinach zaopatrzenia mieszkańców w usługi pierwszej potrzeby, np. w energetyce, środki na utrzymanie i rozwój są zagwarantowane.
1. Postulaty zgłaszane przez środowisko samorządowe oraz komisje senackie dotyczą jasnych, przejrzystych zasad rozpatrywania wniosków taryfowych:
- bezzwłocznego rozpatrywania wniosków o skrócenie okresu obowiązywania obecnych taryf,
- uwzględnienia rzeczywistej, wysokiej dynamiki ich wzrostu w ostatnich miesiącach,
- uwzględnienia aktualnych wskaźników makroekonomicznych,
- uwzględnienia w pełnym wymiarze wzrostu cen energii i materiałów,
- uwzględnienia wzrostu wynagrodzeń odpowiednio do rzeczywistej dynamiki płac w kraju;
- uwzględnienia w pełnym wymiarze amortyzacji, zapewniającej zarówno odtworzenie i utrzymanie istniejących środków trwałych jak i realizację zatwierdzonych planów modernizacji i inwestycji,
- uwzględnienia faktycznego wzrostu kosztów obsługi zadłużenia,
- uwzględnienia realnego wzrostu kosztów eksploatacyjnych,
- uwzględnienia rzeczywistego wzrostu kosztów hurtowego zakupu wody oraz hurtowego odbioru ścieków w przedsiębiorstwach, których to dotyczy.
Żadne z tych oczywistych, uprawnionych przepisami ustawy i rozporządzenia taryfowego postulatów, nie zostały uwzględnione przez regulatora.
W tej sytuacji Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich domaga się – podobnie jak organy innych organizacji samorządowych – odebrania PGW Wody Polskie uprawnień regulatora w zakresie taryf za wodę i ścieki, z jednoczesnym przywróceniem tych uprawnień radom gmin.
2. W przypadku nieuwzględnienia tego wniosku oczekujemy pilnej nowelizacji ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, poprzez wprowadzenie mechanizmu korekty taryf w sytuacjach nadzwyczajnych, analogicznie jak w ustawie Prawo energetyczne dla cen ciepła. Ta procedura umożliwi szybkie uwzględnienie niezależnych od przedsiębiorstw zmian, których obecna dynamika, ignorowana przez regulatora, stawia branżę o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców w sytuacji krytycznej. Stwarza ona zagrożenie niezachowania ciągłości dostaw wody o wymaganej jakości, a nawet utraty płynności finansowej przedsiębiorstw. W praktyce pozbawia je także możliwości modernizacji i rozwoju, w tym z wykorzystaniem środków unijnych.
W załączeniu projekt zmian w ustawie, realizujących postulat wprowadzenia możliwości korekty taryf w sytuacjach nadzwyczajnych. Jeśli ten postulat nie zostanie zrealizowany, należy – przy obecnej inflacji i dynamice zmian uwarunkowań gospodarczych – skrócić okres obowiązywania taryf do 1 roku.
Postulujemy również wprowadzenie obowiązku przedstawienia w formie pisemnej analizy zmiany warunków i weryfikacji kosztów przedłożonych przez przedsiębiorstwo oraz uzasadnienia decyzji odmownej w sprawie korekty taryf.
3. Jeśli załączony projekt zmian w ustawie, wprowadzających mechanizm korekty taryfy w sytuacjach nadzwyczajnych nie zostanie przyjęty, domagamy się – wobec okoliczności przedstawionych na wstępie – skrócenia okresu obowiązywania taryfy, określonego w art. 20 ust. 1 ustawy z 3 lat do 1 roku.
(-) Zygmunt Frankiewicz
PREZES ZWIĄZKU
Sopot, 3 kwietnia 2023 r.
W załączeniu Stanowisko w PDF i Projekt zmiany ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (załącznik)