Stanowisko
Zarządu Związku Miast Polskich
w sprawie
postępu prac nad projektem ustawy o ochronie ludności
Zarząd Związku z uznaniem odnotowuje znaczny postęp, dokonany podczas prac nad projektem ustawy, zmierzający do uzyskania kompromisu w zakresie dotyczącym uwag zgłoszonych przez środowisko samorządowe w stosunku do pierwotnej wersji projektu.
Zarząd jest gotów pozytywnie zaopiniować projekt w wersji z dnia 23 marca br., po spełnieniu następujących warunków:
1) dodanie przed art. 41 obecnego projektu nowego artykułu, który uwzględni – podobnie jak art. 9 w obowiązującej dziś ustawie o stanie klęski żywiołowej – obowiązki i uprawnienia wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w okresie obowiązywania tego stanu; organ wykonawczy gminy, zwłaszcza w miastach (w tym 41 miastach prezydenckich nie posiadających statusu miasta na prawach powiatu), dysponuje znacznie szerszymi możliwościami organizacyjnymi i instytucjonalnymi niż starosta, których wykorzystanie w stanie nadzwyczajnym jest ze wszech miar uzasadnione;
2) wskazanie w uzasadnieniu i OSR źródeł finansowania zadań, które zostały określone w projekcie jako zadania własne jednostek samorządu terytorialnego.
Zarząd przypomina także, że poddał w wątpliwość wpisanie regulacji dotyczących stanu klęski żywiołowej do ustawy o ochronie ludności, gdyż tworzy to mylne wrażenie, że ochrona ludności dotyczy w szczególności tylko stanu klęski żywiołowej, podczas gdy oba pozostałe stany nadzwyczajne, ujęte w oddzielnych ustawach, również wymagają tej ochrony.
Sopot, 3 kwietnia 2023 roku
(-) Zygmunt Frankiewicz
PREZES ZWIĄZKU