Jak poinformował Maciej Lasek, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, trwa audyt zarówno CPK, jak i budowy sieci szybkiej kolei. Wyniki audytu zostaną przedstawione prawdopodobnie na koniec pierwszego kwartału br., a następnie rozpocznie się audyt zaawansowany, który potrwa około 3 miesięcy. Dopiero potem zapadną decyzje, co dalej z tą inwestycją. Przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy (nowe lotnisko, które miałoby obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie), kolejowy (węzeł i połączenia, które umożliwią połączenia między stolicą i największymi miastami w czasie do 2,5 godzin) oraz drogowy.
Samorządowcy chcą wiedzieć, czy i w jaki sposób projekt ten będzie kontynuowany. Jest sporo aspektów, które dotyczą konkretnych samorządów, nie tylko tych, na terenie których będzie położony CPK, ale też tych, przez które mają przebiegać linie kolejowe, rozchodzące się gwiaździście z CPK we wszystkich kierunkach. Zespół omawiał też problem Mikołowa (miasto członkowskie ZMP), w którym zaplanowano wyburzenie 550 domów pod budowę kolei dużych prędkości. Ustalono, że w najbliższym czasie zostanie zorganizowane spotkanie ministra Laska z mieszkańcami Mikołowa w tej sprawie.
Losy CPK dotyczą też tych, które mają lotniska regionalne - samorządy organizują m.in. komunikację okołolotniskową, a w ostatnich latach budowały dojazdy do tych lotnisk. Przedstawiciel ZMP zapytał podczas spotkania, czy jest nowa ekspertyza dotycząca wpływu CPK na lotniska regionalne.
Parlamentarny zespół ma się zająć również analizą wywłaszczeń pod inwestycje celu publicznego, możliwe, że będzie przygotowywał również nowe regulacje prawne dotyczące wywłaszczeń.
Będziemy na bieżąco informowali o działaniach dotyczących dalszych losów CPK i inwestycji z nim powiązanych.