„Ulubiona Księgarnia Warszawy” jest wspólną inicjatywą miasta oraz Biblioteki Analiz, Stowarzyszenia Księgarzy Polskich Okręg w Warszawie i Polskiej Izby Książki. Została powołana z myślą o stołecznych księgarniach niezależnych, które dotkliwie odczuły skutki kryzysu wywołanego epidemią koronawirusa.
- Konkurs jest jednym z działań miasta, które wspierają ludzi kultury. W ten sposób zachęcamy warszawiaków, żeby głosowali na swoje ulubione lokalne księgarnie, ale także, żeby je odwiedzali i kupowali książki. Wierzę, że solidarność ma znaczenie i każdy z nas może pomóc – podkreśla Aldona Machnowska-Góra, dyrektorka-koordynatorka ds. kultury i komunikacji społecznej.
Głosowanie w formie online potrwa do 24 sierpnia na stronie ulubionaksiegarnia.waw.pl. Każdy mieszkaniec może oddać jeden głos oraz – dodatkowo - uzasadnienie swego wyboru. Autorom najciekawszych opinii zostaną przyznane nagrody książkowe. Oddając głos w plebiscycie należy wziąć pod uwagę m.in. sposób prezentacji oferty księgarni, organizację wydarzeń promujących książki i pasje czytelnicze (dla dorosłych i dzieci), poziom obsługi klienta czy aktywność online i formy kontaktu z klientem w czasie pandemii. Dziesięć księgarni, które zdobędą najwyższą liczbę głosów w plebiscycie, otrzyma nagrody pieniężne o łącznej wartości 78 tys. zł.
Każda z nich będzie mogła również używać tytułu „Ulubiona Księgarnia Warszawy” przez 12 miesięcy od daty przyznania nagrody.
Konkursowi towarzyszy kampania społeczna z hasłem przewodnim „Czy ta księgarnia jest najfajniejsza?”, która ma zachęcić mieszkańców do odwiedzania lokalnych księgarń i do kupowania w nich książek. Promocja czytelnictwa jest jednym z priorytetów polityki kulturalnej Warszawy.
Księgarnie niezależne są ważnymi miejscami na kulturalnej mapie stolicy - budują jej niepowtarzalny klimat i współtworzą lokalną przestrzeń. W Warszawie jest ich około stu. To małe podmioty, często prowadzone rodzinnie lub w grupie przyjaciół, które organizują spotkania autorskie, debaty, koncerty, pokazy filmów oraz są aktywne w mediach społecznościowych.