Wizyty online w urzędzie z potwierdzeniem tożsamości

Opublikowano: 08.07.2022
webinar.jpg
Projekt GovTech Inno_LAB skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego z całej Polski. Jego celem jest podniesienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego w zakresie wdrażania innowacji.

Program zakłada podniesienie kompetencji w zakresie wdrażania innowacji i współpracy z innowatorami (firmami technologicznymi, w szczególności startupami oraz środowiskiem naukowym) oraz zaprojektowanie i wdrożenie cyfrowego rozwiązania na terenie jednostki samorządu uczestniczącej w projekcie. Udział w nim jest zupełnie darmowy. JST, które przystąpią do programu mogą liczyć na szeroki wachlarz warsztatów i szkoleń – potwierdzonych zaświadczeniem, z zakresu metodyk zwinnych w zarządzaniu projektami jak również pomoc w realizacji przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Ponadto, w ramach projektu dostępni są eksperci IT/ICT, którzy udzielą cennej pomocy podczas realizacji i tworzenia zamówienia cyfrowego rozwiązania np. aplikacji.

Pilotaż GovTech inno_LAB jest realizowany przez PARP w ramach inicjatywy Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów dla instytucji z administracji publicznej (rządowej i samorządowej), którego celem jest angażowanie technologicznych spółek do współpracy z instytucjami publicznymi. Nabór jest finansowany ze środków poddziałania 2.4.1 „Centrum analiz i pilotaży nowych instrumentów InnoLAB” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020.

Operatorem projektu jest Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego „OIC Poland” w Lublinie.

Wszelkie informacje na temat projektu można odnaleźć na stronie https://govtech.unicornhub.pl/

Zakres wsparcia jaki otrzyma każdy JST przystępując do programu to min:

  • Opieka Managera Innowacji, czyli osoby koordynującej program dla JST, który we współpracy przygotuje plan wdrożenia innowacji, będzie czuwał nad postępem prac nad rozwojem pomysłu, skoordynuje dostarczenie niezębnych usług świadczonych przez Ekspertów,
  • Dostęp do usług eksperckich w zakresie nowych technologii i ICT, smart city, UZP i prawa własności intelektualnej oraz niezbędnych usług specjalistycznych związanych z diagnozą i redefinicją wyzwania tj. usług eksperckich i analitycznych wykraczających poza możliwości realizacji przez zatrudnionych ekspertów, a niezbędne do zdefiniowania lub redefinicji wyzwania, w szczególności badania i analizy z dziedzin naukowych łączących się z wyzwaniem,
  • Udział w webinariach i warsztatach z zakresu team buildingu oraz metodyk zwinnych, warsztatu typu "Design Sprint" mający na celu opracowanie indywidualnej ścieżki rozwojowej wyzwania, wykorzystaniem technik iteracyjnych oraz w sposób umożliwiający zidentyfikowanie krytycznych ryzyk / hipotez wymagających przeprowadzenia odpowiednich eksperymentów w środowisku, w celu zebrania preferencji i zrozumienia perspektywy użytkownika rozwiązania, oraz innych spotkaniach dedykowanych współpracy i synergii dla rozwoju usług cyfrowych w JST,
  • Pomoc w opracowaniu dokumentacji konkursowej, SIWZ, zdefiniowanie kryteriów wyboru wykonawcy, promocja ogłoszonego konkursu szczególnie wśród innowatorów,
  • Wsparcie zespołu GovTech we wdrażaniu innowacyjnego rozwiązania poprzez JST, stosowanie metodyk zwinnych przez JST, współpraca zespołów.


Propozycja rozwiązania, które planowane jest do wdrożenia w ramach projektu

WIZYTY ONLINE W URZĘDZIE Z POTWIERDZENIEM TOŻSAMOŚCI

Weryfikacja tożsamości obywatela podczas wideo rozmowy z urzędnikiem czy w czasie rozprawy sądowej lub w trakcie egzaminu kwalifikacyjnego na uczelni, a także złożenie podpisu pod dokumentem urzędowym - to wszystko będzie możliwe dzięki aplikacji Wizyty Online firmy e-Instytucja.pl, zintegrowanej z Krajowym Węzłem Tożsamości i mObywatelem, która powstaje w ramach Portalu Komunikacji Online. System wykorzystując możliwości e-dowodu osobistego, Profilu Zaufanego, mojeID oraz aplikacji mObywatel, zapewni obywatelom podczas wideo rozmowy z urzędnikiem weryfikację tożsamości oraz wysłanie dokumentu podpisanego elektronicznego. Aplikacja jest tworzona z myślą o wszelkich procesach wymagających weryfikacji i podpisu na odległość, przy zachowaniu bezpośredniego kontaktu z użytkownikiem.

Transformacja cyfrowa, która objęła nie tylko biznes, ale niemal wszystkie obszary naszego życia zmieniła preferencje dotyczące pracy - z modelu stacjonarnego w większości przypadków przeniosła nas na tryb zdalny i hybrydowy. Powszechne stało się też wykorzystywanie narzędzi i systemów wspierających pracę, współdzielenie zasobów czy komunikację. Aplikacje do spotkań zdalnych nie są już tylko rozwiązaniem używanym wewnętrznie przez firmy i urzędy, ale stały się powszechnie wykorzystywanymi narzędziami w kontakcie z obywatelami. Polacy szybko nauczyli się korzystać ze zdalnych kanałów komunikacji także do załatwiania spraw urzędowych.

Obecnie wiele naszych codziennych spraw jesteśmy w stanie załatwić całkowicie zdalnie, ale nie wszystkie. Korzystanie z zakupów internetowych czy bankowości elektronicznej było oczywiście powszechne jeszcze przed czasami pandemii. Ale jest wiele obszarów, w których konieczna jest fizyczna obecność w placówce, np. w celu potwierdzenia naszej tożsamości czy złożenia podpisów pod dokumentami. Czasem też sami decydujemy się na odwiedzenie biura danej instytucji, bo proces jest na tyle ważny, że potrzebujemy bezpośredniego kontaktu z osobą, możliwości zadania pytania czy doradztwa.

Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest najczęściej brak zaimplementowanych odpowiednich rozwiązań technologicznych, które pozwolą na załatwienie sprawy zdalnie, zapewniając bezpieczny kontakt z osobą po stronie organizacji. Przykładem rozwiązania, które realizuje te potrzeby po stronie zarówno organizacji, jak i użytkowników oraz konsumentów, jest aplikacja mobilna mInstytucja oraz Portal Komunikacji Online w wersji webowej. Rozwiązania te powstały w ramach projektów unijnych i pozwalają na zdalne potwierdzanie tożsamości użytkownika i składanie podpisu. Aby z nich skorzystać, wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel lub dowód osobisty z warstwą elektroniczną. Połączenie funkcjonalności obu rozwiązań w formie jednej aplikacji z wykorzystaniem komunikatora video, pozwala na obsługę różnorodnych procesów pomiędzy urzędem a obywatelem i wyeliminowanie niemal całkowicie potrzeby fizycznej obecności w placówce instytucji. Już teraz z aplikacji tej mogłoby skorzystać kilka milionów Polaków.

Obecnie około 9 mln osób w naszym kraju posiada aplikację mObywatel oraz dowód osobisty z warstwą cyfrową (e-dowód), a około polowa z tych osób posada dowód osobisty z cyfrowym podpisem osobistym. Proponowane rozwiązanie znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie konieczna jest weryfikacja tożsamości osoby, złożenia podpisu pod dokumentem, ale też stałego kontaktu z urzędnikiem w formie np. wideo. W sektorze publicznym aplikacja może zostać wykorzystana przez urzędy do realizacji około 75 proc. spraw i przyjmowania wniosków, czy przez sądy do prowadzenia rozpraw na odległość. To pozwoliłoby na zmniejszenie obciążenia placówek, ale też skrócenia czasu potrzebnego na wydanie decyzji.

Partnerzy