Wodzisław Śląski - Rewolucja w szkołach

Opublikowano: 31.10.2023
Wodzisław.jpg
Szkoły w tym mieście testują innowacyjny program, który zakłada m.in. odejście od tradycyjnych, 45-minutowych lekcji i czterodniowy tydzień nauki. Projekt jest częścią Strategii rozwoju oświaty miasta Wodzisławia Śląskiego na lata 2022-2026.

Celem działań oświatowych w Wodzisławiu Śląskim jest tworzenie optymalnego środowiska edukacyjnego. Sposób kształcenia, który ma obowiązywać w Wodzisławiu Śląskim, zakłada między innymi odejście od 45-minutowych lekcji i czterodniowy tydzień nauki.

- Strategia oświatowa miasta Wodzisław Śląski może być uznana spokojnie za przełomowe podejście do systemu edukacji - zapowiada prezydent tego miasta Mieczysław Kieca. Nauczyciele przeszli już szkolenia, a zmiany mają zacząć obowiązywać od nowego roku szkolnego. Choć decyzje dotyczące wodzisławskiej oświaty mogą się wydawać przełomowe, do stworzenia strategii wykorzystano tylko obowiązujące możliwości i przepisy. - Diagnozowaliśmy oczekiwania uczniów, oczekiwania rodziców i wyszła nam po prostu jasna ścieżka - tłumaczy Mieczysław Kieca i zapewnia, że partnerami tej zmiany będą uczniowie, rodzice i nauczyciele.

Nacisk ma być kładziony przede wszystkim na nauki ścisłe, ale przewiduje się ograniczenie testów i kartkówek, które mają zostać zastąpione indywidualną pracą z uczniem. Celem transformacji cyfrowej szkół w Wodzisławiu Śląskim jest modernizacja systemu oświaty i dostosowanie go do potrzeb kompetencyjnych uczniów w trzeciej dekadzie XXI.

Rewolucyjne zmiany mają wejść w życie w szkołach podstawowych w Wodzisławiu Śląskim. Nowa strategia edukacji ma być realizowana do 2026 roku w trzynastu wodzisławskich podstawówkach. Projekt ma być długoterminowy, kontynuowany w kolejnych latach, ale też modyfikowany - w zależności od wyzwań, potrzeb oraz zmian w prawie. Dyrektorzy wodzisławskich, z którymi je konsultowano przyznają, że pomysł jest ambitny, zmiany mają być jednak koniecznością w czasach transformacji cyfrowej.

Sposób kształcenia, który ma obowiązywać w Wodzisławiu Śląskim, zakłada między innymi odejście od 45-minutowych lekcji i czterodniowy tydzień nauki. Nacisk ma być kładziony przede wszystkim na nauki ścisłe, ale przewiduje się ograniczenie testów i kartkówek, które mają zostać zastąpione indywidualną pracą z uczniem, omawianie zdobytej wiedzy i wskazania elementów do poprawy.

Projekt jest częścią Strategii Rozwoju Oświaty miasta Wodzisławia Śląskiego na lata 2022-2026, która została przyjęta na początku 2022 br. 
„Celem transformacji cyfrowej szkół w Wodzisławiu Śląskim jest modernizacja systemu oświaty w mieście i dostosowanie go do potrzeb kompetencyjnych uczniów w trzeciej dekadzie XXI wynikających z otoczenia technologiami cyfrowymi oraz rozwoju Przemysłu 4.0. Kluczowymi wyzwaniami na tym polu są: zapewnienie specjalnej ścieżki rozwoju lokalnych talentów, osiągnięcie wysokiej jakości nauczania w szkołach potwierdzonej wynikami formalnych egzaminów oraz zainicjowanie drogi przygotowywania się uczniów do pracy w przedsiębiorstwach zlokalizowanych na terenie miasta i Subregionu Zachodniego, przekształcających swą produkcję i usługi w modelu Przemysłu 4.0” - można przeczytać w dokumencie.

W liczącej 117 stron strategii zapisano rekomendacje oraz koncepcje dotyczące planowanych zmian: zmniejszenie liczby uczniów, reorganizacja przestrzeni klasy, wymiana sprzętu, zastąpienie tradycyjnej skali ocen ocenami opisowymi czy właśnie odejście od 45-minutowych lekcji.

Jak wynika z dokumentu, celem działań oświatowych w Wodzisławiu Śląskim jest tworzenie optymalnego środowiska edukacyjnego poprzez:

  • stosowanie metod nauczania zwiększających samodzielność i odpowiedzialność uczniów za edukację i dokonywane wyboru. Umożliwienie nauczycielom korzystania w codziennej praktyce edukacyjnej z różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania (internetowe platformy i programy edukacyjne, ekspedycje, eksperymenty, laboratoria, projekty edukacyjne);
  • kontynuowanie projektów zwiększających kreatywność uczniów i nauczycieli, zarówno na terenie szkoły, jak i w przestrzeni miasta i w jego okolicach, współpracę z placówkami kultury, w organizacji czasu wolnego dla dzieci, młodzieży oraz ich rodziców, kreowanie postaw współodpowiedzialności za pomyślność i dobro wspólnoty.

Więcej informacji

Partnerzy