Współpraca samorządów- czy pomoże obniżać koszty usług publicznych?

Opublikowano: 20.06.2016
17678.jpg
Czy dzięki współpracy samorządów uda się obniżać koszty usług publicznych, zwiększyć efektywność obsługi mieszkańców i zoptymalizować wydatki?

Zwiększenie efektywności obsługi mieszkańców i optymalizacja wydatków to główne założenia seminariów współorganizowanych przez Związek Miast Polskich i Związek Powiatów Polskich. Seminaria o Centrach Usług Wspólnych odbędą się w Warszawie 21 czerwca br. i w Poznaniu 23 czerwca br.

Seminarium prowadzić będą eksperci Związku Miast Polskich i Związku Powiatów Polskich. Spotkania odbędą się 21 czerwca br. w hotelu Ibis Warszawa Centrum w Warszawie i 23 czerwca br. w hotelu Włoskim w Poznaniu. Seminarium jest bezpłatne.

Związek Miast Polskich i Związek Powiatów Polskich chcą przybliżyć samorządom tematykę i praktyczne aspekty tworzenia i funkcjonowania centrów usług wspólnych jako formy współpracy pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego oraz wynikających z niej korzyści.

Edukowanie samorządów w zakresie nowych możliwości, które wynikają z bieżących zmian legislacyjnych to dla Związku Miast Polskich jeden z celów statutowych w zakresie społeczno- gospodarczego rozwoju miast- podkreśla Marek Wójcik, ekspert Związku Miast Polskich. Nowe podejście do polityki rozwoju, przyjęte zarówno w polityce spójności Unii Europejskiej, jak i w polskiej polityce terytorialnej, oparte na obszarach, które funkcjonują poza granicami administracyjnymi znacząco podnosi efektywność prowadzonych działań - dodaje.

Konieczność coraz bardziej efektywnego ekonomicznie wydatkowania środków publicznych, a z drugiej strony rosnące oczekiwania społeczne w zakresie jakości świadczonych na rzecz mieszkańców usług, rodzą konieczność szukania przez jednostki samorządu terytorialnego rozwiązań, których zastosowanie pozwoli pogodzić obie te potrzeby. Centra usług wspólnych stanowią jedno z możliwych rozwiązań w tym zakresie.

Samorządowcy jeszcze rok temu zastanawiali się nad sensem i celem tworzenia centrów usług wspólnych, teraz stawiają pytania, o to jak przygotować się i skutecznie uruchomić CUWy – zaznacza Wójcik. Po 4 konferencjach edukacyjnych, które odbyły się w całej Polsce w kwietniu br. samorządowcy najczęściej podkreślają możliwą reorganizację w swoich miastach w zakresie obsługi sfery finansowej i kadrowej w oświacie, w obszarach zabezpieczenia społecznego, w dziedzinie informatyki oraz planowania wspólnych zakupów.

Zalążki takich centrów można dostrzec na Rzeszowszczyźnie, w Wielkopolsce, w Kujawsko-Pomorskiem i na Śląsku. Samorządy, które z powodzeniem realizują zakupy grupowe w zakresie energii elektrycznej to Poznań i Olsztyn. Miasto Olszyn scentralizowało także zakup i zarządzanie ubezpieczeniami na potrzeby własne oraz zainteresowanych jednostek miejskich. Centrum Usług Wspólnych Powiatu Kętrzyńskiego kupuje hurtowo usługi nadzoru budowlanego, dzięki temu zaoszczędziło nawet 40% szacowanej wartości. Związek Gmin Dorzecza Wisłoki realizuje właśnie przetarg na wspólny zakup gazu dla 16 gmin.

Nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym i ustawy o samorządzie powiatowym, która weszła w życie na początku 2016 roku, pozwala na zintegrowanie obsługi w szczególności administracyjnej, finansowej i organizacyjnej JST w ramach związków gmin i powiatów. Dodatkowo, w związku z przyjęciem dyrektywy Parlamentu Europejskiego w sprawie zamówień publicznych z 2014 roku, Sejm RP uchwalił nowelizację Prawa zamówień publicznych, która wprowadza m.in. zmiany w zakresie możliwości wspólnego prowadzenia postępowań i udzielania zamówień publicznych przez JST. Obie nowelizacje zwiększą możliwości tworzenia i funkcjonowania tego typu partnerstw samorządowych, w których z jednej strony JST nawiązując współpracę nie będą musiały wyzbywać się swojego władztwa w sferze administracji publicznej, a z drugiej – będą mogły bardziej profesjonalnie i efektywnie świadczyć usługi publiczne.

Partnerzy