Z Zarządu ZMP we Wrocławiu

Opublikowano: 09.03.2020
DSC00044.JPG
Podczas posiedzenia Zarządu ZMP we Wrocławiu 5 marca 2020 r. pozytywnie zaopiniowano senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych i przyjęto do ZMP trzy nowe miasta.

Projekt ten polega na obniżeniu z 60 do 40% wymaganego udziału dofinansowania ze środków unijnych w realizacji projektów z obecnej perspektywy finansowej, przy których kredyty na wkład własny będą mogły być wyłączone z indywidualnego wskaźnika zadłużenia. Senator Zygmunt Frankiewicz, prezes ZMP zwracał uwagę, że to niezwykle potrzebne przepisy. Od ich zrozumienia i przyjęcia przez rząd będą zależały szanse na podjęcie pozostałych proponowanych przez Związek projektów dotyczących dochodów JST, szczególnie tych wprowadzających rekompensaty.

Członkowie Zarządu obradujący we Wrocławiu postanowili przekazać uwagi z miast dotyczących senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Przedłożony projekt ustawy zmienia zapisy art. 130a ust. 5, ust. 6, ust.7, ust. 11 w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 5 grudnia 2018 r., który stwierdził niezgodność ww. zapisów z Konstytucją RP, oraz wprowadza przepisy obowiązujące w okresie przejściowym. 

Artykuły te dotyczą pobierania opłat za usunięcie i przechowywanie na parkingu pojazdu usuniętego z drogi oraz trybu wydania pojazdu z parkingu. Będą umożliwiać odbiór pojazdu z parkingu z możliwością wniesienia opłaty za usunięcie i przechowywanie pojazdu w terminie 7 dni od dnia wydania pojazdu z parkingu. W przypadku nieuiszczenia opłaty w ww. terminie będzie ona wraz z odsetkami dochodzona w drodze egzekucji administracyjnej. Przedstawiciele miast wskazywali m.in. na to, że zaproponowane zmiany mogą prowadzić do wzrostu liczby przypadków nieuiszczenia opłaty, co w konsekwencji spowoduje również zwiększenie się liczby postępowań administracyjnych związanych z egzekucją należności.

Zarząd Związku rozpoczął dyskusję nad projektem uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Budowy 100 Obwodnic na lata 2020-2030”, który wzbudził kontrowersje w środowisku samorządowców z miast. Prezydenci i burmistrzowie podkreślali, że trzeba poważnie zająć się tym programem – powinien zostać powołany specjalny zespół. Wyjaśnienia wymaga m.in. sprawa kryteriów, jakimi kierowano się przy wyborze zadań, których jest bardzo mało (natężenie ruchu, stan zaawansowania prac przygotowawczych danej inwestycji, stan bezpieczeństwa ruchu w miejscowości liczony poziomem wypadkowości). Zdaniem Marka Wójcika, pełnomocnika ds. legislacyjnych Zarządu ZMP niezbędne jest zapewnienie, że odcinki, które w wyniku budowy obwodnicy stają się gminne, były oddawane po zmodernizowaniu (więcej na ten temat TUTAJ).

Zarząd Związku w poczet miast członkowskich ZMP przyjął trzy nowe miasta: Skarszewy, Mrągowo i Przasnysz. Przegłosowano też decyzję Choszczna o wystąpieniu z ZMP.

Joanna Proniewicz, rzecznik prasowa ZMP

Partnerzy