Kongres rozpoczęła sesja inauguracyjna, w której keynote speakerzy mówili o tym, jak tworzyć treści samorządowe, wykorzystując możliwości sztucznej inteligencji, przekonywali, że warto docierać do mieszkańców również przez platformę LinkedIn, a także uczyli, jak wykorzystać analitykę internetową do mikro-targetowania i skutecznego pozyskiwania wyborców.
W panelu „...ale teraz mamy komputer” czy AI przejmie kontrolę nad komunikacją samorządów? eksperci przekonywali natomiast, że sztuczna inteligencja może być szansą dla samorządów, aby pracować lepiej i wydajniej. Ich zdaniem, już dzisiaj należy zacząć się przygotowywać do tej rewolucji. Uczestniczący gościnnie w tej części Kongresu Jan Olbrycht, poseł do Parlamentu Europejskiego, mówił, że pieniądze z KPO dla Polski (60 mld euro, z czego 20% ma być przeznaczone na cyfryzację) mogą pomóc zmierzyć się JST z tym wyzwaniem. Poinformował uczestników też, że w UE trwają właśnie prace nad uregulowaniem systemowym sztucznej inteligencji, które zakładają, że będą 3 rodzaje wykorzystania AI: zakazane, rejestrowane oraz otwarte, a wszystko po to, żeby obywatele byli lepiej chronieni.
W popołudniowej sesji uczestnicy mogli wybrać jedną z aż pięciu ścieżek tematycznych:
- Content, Gmina, Miasto, Region
- Wyborcy, Mieszkańcy, Użytkownicy
- Profil prywatny
- Informacja, Dialog, Inwestycja
- Prawo, Technologia, Bezpieczeństwo
Pierwszego dnia nastąpiło również rozstrzygnięcie i uroczyste wręczenie Złotych Lajków Local SoMe’23. Złote Lajki to nagrody przyznawane corocznie przez Związek Miast Polskich i Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych za najlepsze osiągniecia miast i ich włodarzy w social media. Oceniane są zarówno jakość treści, jak i zaangażowanie społeczności, które razem tworzą efektywną komunikację w mediach społecznościowych i internecie. Wszystkie nagrody mają na celu podkreślenie znaczenia i wpływu mediów społecznościowych na życie publiczne i samorządowe. Analiza obejmuje okres ostatnich 12 miesięcy aktywności na różnych platformach mediów społecznościowych. Więcej o zasadach wyboru laureatów - TUTAJ.
Złoty Lajk Samorządowy w tym roku otrzymała Łódź za innowacyjną interakcję oraz całokształt komunikacji samorządowej z mieszkańcami w mediach społecznościowych.
Oto nagrodzeni w poszczególnych kategoriach:
Złoty Lajk Local-SoMe Love
VIDEO
Tarnowskie Góry - Nagroda za najbardziej angażującą komunikację samorządową w mediach społecznościowych i Internecie w kategorii video profil miejski
Wrocław - Nagroda za najbardziej angażującą komunikację samorządową w mediach społecznościowych i Internecie w kategorii video profil metropolii
CONTENT
Kalisz - Nagroda za najbardziej angażującą komunikację samorządową w mediach społecznościowych i Internecie w kategorii content profil miejski
Łódź - Nagroda za najbardziej angażującą komunikację samorządową w mediach społecznościowych i Internecie w kategorii content profil metropolii
Złoty Lajk Local-SoMe Osobowość
Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego - Nagroda za najbardziej angażującą komunikację samorządową w mediach społecznościowych i Internecie w kategorii profil marszałka
Rafał Trzaskowski, Prezydent Miasta st. Warszawy - Nagroda za najbardziej angażującą komunikację samorządową w mediach społecznościowych i Internecie w kategorii profil prezydenta metropolii
Arkadiusz Chęciński, Prezydent Miasta Sosnowca - Nagroda za najbardziej angażującą komunikację samorządową w mediach społecznościowych i Internecie w kategorii profil prezydenta miasta
Tomasz Szczerba, Burmistrz Miasta Wojkowice - Nagroda za najbardziej angażującą komunikację samorządową w mediach społecznościowych i Internecie w kategorii profil burmistrza
Jarosław Szostakowski, Radny Miasta st. Warszawy - Nagroda za najbardziej angażującą komunikację samorządową w mediach społecznościowych i Internecie w kategorii profil radnego miasta
Złoty Lajk Local-SoMe Region
Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego - Nagroda za najbardziej angażującą komunikację wojewódzką w mediach społecznościowych i Internecie
Powiat INOWROCŁAWSKI - Nagroda za najbardziej angażującą komunikację powiatową w mediach społecznościowych i Internecie
KULTURA
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego - Nagroda za najbardziej angażującą komunikację wydarzeń kulturalnych województwa w mediach społecznościowych i Internecie
TURYSTYKA
Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego - Nagroda za najbardziej angażującą komunikację turystyki województwa w mediach społecznościowych i Internecie
Złoty Lajk Local-SoMe Unicorn
MIASTO ALGORYTM
Miasto GDYNIA - Nagroda za innowacyjność i kreatywność w różnych obszarach komunikacji cyfrowej, w tym łamanie algorytmów mediów społecznościowych
REŻYSER
Miasto OSTRÓW WIELKOPOLSKI - Nagroda za najbardziej oryginalny i kreatywny klip w samorządowych mediach społecznościowych w 2023 roku
Mieszkańcy
Miasto ZAMBRÓW - Nagroda za najlepsze praktyki, zaangażowanie oraz empatię wobec mieszkańców wyrażaną na profilach miejskich w mediach społecznościowych
Social Media Ninja
Małgorzata Mańka-Szulik, Prezydent Miasta Zabrze - Nagroda za najlepsze praktyki w tworzeniu, publikowaniu treści angażujących mieszkańców oraz wyjątkowych działań w mediach społecznościowych
Post Roku
Miasto i Gmina KAŃCZUGA - Nagroda za najbardziej oryginalny i kreatywny post w samorządowych mediach społecznościowych w 2023 roku
Złoty Lajk Local-SoMe EUROPA
Miasto WROCŁAW - Nagroda za wysoko zasięgową promocję miasta za granicą poprzez media społecznościowe z wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi cyfrowych oraz angażującego contentu
Złoty Lajk Samorządowy Local-SoMe’2023 za najlepszy profil miasta
Miasto Łódź - Nagroda za innowacyjność, interakcję oraz całokształt komunikacji samorządowej z mieszkańcami w mediach społecznościowych i Internecie w 2023 roku