Zmiana opodatkowania z rekompensatą dla JST

Opublikowano: 19.04.2021
_ukasz_Kami_ski_-_foto_du_e_13.04.21.jpg
Senackie komisje przyjęły z poprawkami projekt ustawy o zrekompensowaniu gminom dochodów utraconych w 2018 w związku ze zmianą opodatkowania budowli wchodzących w skład elektrowni wiatrowych.

13 kwietnia obradowały senackie komisje: Budżetu i Finansów Publicznych, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Ustawodawcza, które przyjęły z poprawkami projekt ustawy o zrekompensowaniu gminom dochodów utraconych w 2018 r. w związku ze zmianą opodatkowania budowli wchodzących w skład elektrowni wiatrowych.

Projekt przewiduje zrekompensowanie gminom dochodów utraconych w 2018 r. w związku ze zmianą opodatkowania sposobu naliczania podatku od nieruchomości od budowli wchodzących w skład elektrowni wiatrowych. W związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego samorządy mają z tego tytułu otrzymać rekompensaty z budżetu państwa. Projekt zakłada, że kwota rekompensaty ma być waloryzowana o wskaźnik inflacji. Wypłata ma następować w oparciu o umotywowany wniosek gminy skierowany do ministra finansów. Projektowana ustawa miałaby wejść w życie 5 lutego 2022 r.

Przewodniczący Komisji Ustawodawczej senator Krzysztof Kwiatkowski zgłosił kilka poprawek, które, jak powiedział, zbliżają senacki projekt do przygotowywanego projektu rządowego.

Zgodnie z poprawkami gminy będą miały trzy miesiące, a nie jak wcześniej proponowano w projekcie - 2 miesiące na złożenie wniosku o wypłatę rekompensaty. Wydłużony został także z 7 do 14 dni termin na uzupełnienie i ewentualną korektę błędów we wniosku. Komisja przyjęła ponadto, podobnie jak zakłada projekt rządowy, że rekompensata zostanie wypłacona jednorazowo, a nie w trzech transzach, jak proponowano wcześniej. Kolejne trzy poprawki są konsekwencją wprowadzenia jednorazowej rekompensaty. Komisja przyjęła ponadto, że rekompensaty podlegają wzrostowi cen towarów i usług konsumpcyjnych od 1 stycznia 2018 r., a nie jak wcześniej zapisano od 1 stycznia 2019 r. do 31 grudnia roku kalendarzowego poprzedzającego rok wypłaty rekompensaty.

Zmiany ustawowe z 2016 r. podniosły opodatkowanie elektrowni wiatrowych podatkiem od nieruchomości, stanowiącym wyłączny dochód gmin. Wcześniej podatek płacony był jedynie od części budowlanej, stanowiącej 30% wartości turbiny. Od 2017 r. podatkiem od nieruchomości obłożono także część techniczną. Korzystne finansowo dla gmin rozwiązanie okazało się niezgodne ze zobowiązaniami międzynarodowymi Polski i w połowie 2018 r. zostało zniesione wstecznie, od początku 2018 r. Tymczasem gminy uwzględniły już zwiększone wpływy w swoich budżetach i zaplanowały odpowiednio wyższe wydatki. W rezultacie zostały pozbawione spodziewanych wpływów. W 2020 r. Trybunał Konstytucyjny uznał, że przepisy wprowadzające z 2018 r. były niezgodne z Konstytucją w zakresie wstecznego obowiązywania.

Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu w ocenie skutków regulacji szacuje kwotę rekompensat na ok. 600 mln zł, rząd - na ok. 280 mln zł. Różnica bierze się stąd, że rząd bierze pod uwagę tylko połowę 2018 r., za który to okres przepisy wprowadzone wstecznie zostały uchylone.

Źródło: www.senat.gov.pl

Więcej informacji

Partnerzy