OPINIA PRAWNA DOT. TRYBU ADMINISTRACYJNEGO WOBEC POCZTY POLSKIEJ

Opublikowano: 27.04.2020
opinia_prawna-pixa.jpg
Dla tych z Państwa, którzy rozważają wykorzystanie trybu administracyjnego ws. pisma Poczty Polskiej, dodatkowo udostępniamy opinię prof. Michała Bernaczyka.

1. Artykuł 99 z dnia 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 nie modyfikuje ogólnych zasad postępowania administracyjnego, wyjąwszy dwudniowy termin na udostępnienie danych. Pośrednio przyznaje to rzeczniczka Poczty Polskiej zapowiadając, że Poczta Polska S.A. skorzysta z podpisu elektronicznego (przewidzianego w art. 63a § 3 kodeksu postępowania administracyjnego) w celu złożenia tego żądania w dniu 23 kwietnia 20201.
2. Wyznaczony operator pocztowy (w praktyce Poczta Polska S.A.) jest organem administracji publicznej w znaczeniu funkcjonalnym, ale między nim a organem prowadzącym spis wyborców nie występuje żaden stosunek zależności, podległości. W efekcie organ prowadzący spis wyborców musi wszcząć postępowanie administracyjne i ustalić, od kogo pochodzi podanie, czy zostały spełnione przesłanki określone w art. 99 ustawy o szczególnych instrumentach, a także, czy żądanie jest zasadne w świetle zakazu z art. 102 ustawy z 16 kwietnia 2020 r. o szczególnych instrumentach (zakaz stosowania przepisów o głosowaniu korespondencyjnym) bądź bezprzedmiotowe (brak podstawy prawnej). Ten ostatni wątek dot. legalności przetwarzania danych osobowych. Mając na uwadze przepisy art. 6 ust. 1 lit. "c" RODO, przy udostępnianiu danych osobowych należy sprawdzić nie tylko istnienie obowiązku prawnego do przetwarzania danych przez operatora (zob. art. 102 traktujący o zakazie wyborów korespondencyjnych dla wyborców niepełnosprawnych, poddanych kwarantannie oraz po 60. roku życia odbiera podstawę do przetwarzania danych tych wyborców przez operatora pocztowego), ale i istnienie przepisów szczególnych dotyczących celu przetwarzania danych (tymczasem brakuje przepisów wydawanych na podstawie art. 53j kodeksu wyborczego, które precyzują zakres przetwarzania danych osobowych!).

Pełny tekst opinii prof. M. Bernaczyka w załączniku poniżej.

Załączniki:
Opinia prof. M. Bernaczyka

Partnerzy